woensdag 12 maart 2014

Hidden gems - series (1)

Er zijn een heleboel series die nooit ons kikkerlandje lijken te bereiken. Als ik me verveel struin ik wel eens op IMDB (fantastische website! Vooral voor de ‘ohja, dáár ken ik die acteur/ actrice van’ momentjes). Met een beetje doorklikken en kijken naar de suggesties die de site geeft kom je onverwachte maar geniale pareltjes tegen. En omdat ik van delen hou geef ik hier een aantal van mijn favoriete ‘hidden gems’. Veel Iers/ Brits, raar en comedy.. vandaag deel 1: IT CROWD, MOONE BOY en BLACK BOOKS.

IT CROWD

Dit kreeg ik ooit getipt en ik moet zeggen, het is een GOUDEN. Ik quote deze serie best vaak (I’m sorry, are you from the past? / Have you tried turning it on and off again?) en zoals het een Britse serie betaamt zijn er weinig afleveringen per seizoen (24 in totaal) maar is de kwaliteit constant hoog. Erg hoog. Als ik terugdenk aan bepaalde scènes moet ik alweer lachen, dat is altijd een goed teken. Het verhaal? Twee IT-nerds zitten in de kelder van een groot bedrijf en proberen aansluiting te vinden met de echte wereld. Dan krijgen ze te maken met een manager die niets van computers weet maar hen wel wil helpen met sociale interacties.. wat natuurlijk niet bepaald goed gaat ;)

)

BLACK BOOKS

Als je op IMDB bij the IT Crowd kijkt krijg je Black Books als suggestie. Ik heb een paar jaar geleden met redelijk wat moeite deze serie gedownload en ik heb inmiddels alle afleveringen meerdere malen gezien. Black Books draait rond een humeurige, alcoholistische Ierse boekwinkeleigenaar die eigenlijk helemaal niet van mensen houdt. Doe daar nog een verstrooide, absurde assistent en een sociaal-onhandige overbuurvrouw bij en je hebt comedygoud. De hoofdpersoon wordt gespeeld door de Ierse stand-up comedian Dylan Moran en zijn shows (te vinden op YouTube) zijn echte aanraders. De dialogen en oneliners zijn enorm grappig en absurd, ik hou echt van zwartgallige humor.

Onderstaand filmpje heb ik ooit gebruikt in een les over 'customer service'... en dan vooral hoe het níet moet ;)

)

MOONE BOY

Een jaar of wat geleden verveelde ik me weer eens en gebruikte ik IMDB steeds vaker om nieuwe dingen te ontdekken. Een van de acteurs in the IT Crowd, Chris O'Dowd, heeft deze serie geschreven en speelt zelf een bijrol. Moone Boy gaat over een jongen, Martin Moone, en zijn 'imaginary friend' (gespeeld door O'Dowd). Ze wonen in een klein dorpje in Ierland en het speelt zich af eind jaren 80. Martin probeert zich staande te houden tussen zijn 4 oudere zussen en de pestkoppen in het dorp. Het is een erg leuke serie, mede door de absurde situaties en dialogen. Mijn favoriete karakter is Martin's beste vriend Padraic, die met de meest hilarische (en onverwachte) dingen komt aanzetten. Daarnaast heb ik gewoon een zwak voor Ierland en Ierse accenten :P

)

5 opmerkingen:

  1. Och ja, de IT Crowd, ben je nog altijd dankbaar voor die tip! Ik vond het altijd wat ongemakkelijk om naar te kijken, maar het feit er een glimlach op mijn hoofd verschijnt als ik eraan denk... dat zegt genoeg! Ik ga de andere series ook even op IMDB checken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat ongemakkelijke herken ik wel, maar dat vind ik juist ook wel weer leuk. Ik denk dat je de andere 2 ook wel leuk gaat vinden, en anders heeft deel 2 zeer waarschijnlijk wel wat leuks voor je ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke tips allemaal, denk ik. Misschíen een keertje IT Crowd checken, maar was/ben wel bezig het aantal series dat ik kijk terug te brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, daar ben ik ook mee bezig. New Girl vind ik niet meer zo leuk en ik snap ook niet waarom ik Girls nog kijk.. en HIMYM heeft nog maar een paar afleveringen te gaan, dus dat wordt een groot zwart gat ;) Ik was al eens begonnen met Suits, maar dat vind ik niet altijd even leuk.

      Verwijderen
  4. En het voordeel van al deze series is wel dat het niet zo veel afleveringen zijn (ca. 25 minuten per afl), dus je bent er zo doorheen..

    BeantwoordenVerwijderen