vrijdag 7 maart 2014

Fairytale Friday (1): Roodkapje

Vorige week zag ik op Michelle's blog de term ‘fairytale Friday’, en hoewel haar uitwerking iets anders was dan ik vooraf had bedacht, bracht ze me wel op ideeën.

Ik hou namelijk enorm van sprookjes, al van kleins af aan, en ik verzamel sprookjes/ legendes/ fabels van over de wereld. Veel mensen zijn van mening dat sprookjes alleen voor kinderen zijn bedoeld, nou dat wil ik toch wel even rechtzetten!

Veel mensen zijn namelijk alleen bekend met de Disney-variant van de bekende sprookjes, met een flinke laag suiker en een gegarandeerd happy-ending.. maar de originelen zijn vaak stukken bloederiger, grauwer en schokkender – niet echt geschikt voor kleine kindertjes dus.

Ik geef zelf de voorkeur aan de oorspronkelijke sprookjes – het sluit meer aan bij de werkelijkheid. Het leven is soms oneerlijk en hard en het goede overwint lang niet altijd. Sommige sprookjes zijn al eeuwenoud en werden mondeling doorgegeven aan de volgende generatie. Iedereen kent de sprookjes van de gebroeders Grimm, maar sommige mensen weten niet dat zij de verhalen niet zelf hebben geschreven – ze verzamelden de volksverhalen van vele regio’s in Duitsland en de rest van (Oost) Europa.

Eén van die verhalen is Roodkapje – een verhaal dat ook al door de Fransman Charles Perrault in zijn verzameling was opgenomen, eeuwen eerder.
De gebroeders Grimm publiceerden een mildere versie van Roodkapje (de versie die wij kennen), maar de oudere variant is een stuk pittiger…


Perrault’s versie eindigt niet, zoals wij dat gewend zijn, met de heroïsche reddingsactie van de jager die de wolf opensnijdt om Roodkapje en oma te redden. In deze versie wordt Roodkapje misleidt door de wolf en opgegeten – en ze blijft dood. Moraal van het verhaal? Je moet niet zomaar met vreemdelingen praten, zeker als het wolven zijn..

Eén van de leukste versies van Roodkapje is die van Roald Dahl, waarin Roodkapje een pistool uit haar ‘knickers’ haalt, de wolf neerschiet en een mooie bontjas van hem maakt. Dat is pas girlpower!

Volgende week: De Kleine Zeemeermin

1 opmerking:

  1. Ah wat leuk opgepikt zo! Ik weet weinig van de originele sprookjes dus ik ben benieuwd naar meer fairytale friday's! :)

    BeantwoordenVerwijderen