woensdag 30 april 2014

Snooker

Een van mijn favoriete kijksporten is snooker. Veel mensen verklaren me voor gek en vinden het saai, maar ik hou er van. Snooker kijken is rustgevend en als je het een beetje volgt kan het reuze spannend zijn. Ik vind het enorm knap, ik kan zelf absoluut niet mikken - laat staan inschatten of een bal gepot kan worden.

Ik denk dat ik sinds mijn tiende of elfde snooker kijk, en dan het liefst het wk. Dit duurt zo'n drie weken, echt ultieme 'slow tv'. In het begin keek ik vooral naar eurosport, maar het commentaar op de BBC is veel leuker en beter - hoewel ik vaak erg hard moet lachen om de Belg die soms het commentaar doet voor eurosport.

Vanaf dat ik begon met snooker kijken ben ik fan van Ronnie O'Sullivan. Enorm getalenteerd, maar ook getormenteerd - hij is zijn eigen grootste tegenstander. Soms schud hij moeiteloos een 147 (hoogst mogelijke score) uit zijn mouw, maar het is ook wel eens voorgekomen dat hij boos van de tafel wegliep en de wedstrijd weggaf. Als hij op zijn best is lijkt het allemaal zó ontzettend makkelijk..

Dit jaar lijkt 'Rocket Ronnie' mentaal sterker dan ooit, hij kan voor de derde keer op rij (en zesde in totaal) wereldkampioen worden. Ik hoop echt dat het hem lukt, hij is een fenomeen. Hij speelt morgen de halve finale de twee dagen durende finale begint zondag.

Tot slot een mooi filmpje van de snelste 147 ooit:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten