woensdag 9 april 2014

Weetjes Woensdag (1)


Op Michelle's Blog zag ik gisteren een leuke 'tag' voorbij komen, 50 feitjes over jezelf. Dat is natuurlijk veel te lang voor 1 blogpost, dus doe ik het in (minstens) drie delen. Omdat ik van alliteratie hou verander ik Tag Tuesday in 'Weetjes Woensdag'. Vandaag deel 1: mijn kindertijd :)

1. Ik was al een dwarsligger bij geboorte, nu nog steeds ;)
2. Ik keek tot mijn vierde maar met 1 oog. Ik wist het goed te verbloemen, ik keek niet echt scheel ofzo. Ik heb een aantal jaar rondgelopen met een afgeplakt oog, elke dag mocht ik een sticker uitkiezen voor op de plakker.. ik koos vooral panda en tijgerstickers :)
3. Mijn eerste herinnering is de geboorte van mijn jongste broertje. Ik weet nog dat ik het heel vies vond, die afgeknipte navelstreng. Er zijn foto’s van mijn geschokte snoetje, maar die ga ik niet plaatsen ;)
4. Toen ik in de kleuterklas zat kon ik al lezen. Dan kwam ik thuis en vertelde ik wat we de dag erna zouden gaan doen – want dat had ik gelezen op het bord. Ik wilde het alleen niet aan de juf of mijn klasgenootjes vertellen..
5. Wie aan me vroeg wat ik wilde worden kreeg meestal het volgende antwoord: een dierenarts/boerin/ schrijfster. Ja, tegelijkertijd. De dierenarts-droom duurde het langst, gelukkig kwam ik er op tijd achter dat ik dieren geen pijn kan doen. Ik ging mijn vader helpen met het oormerken van onze kleine geitjes – ik kwam jankend de stal uit.


6. Als je opgroeit in de jaren 90 ontkom je er niet aan: de meerkleurige mickey/minnie/nijntje truien en shirts. Heel erg, maar ik was tóen hartstikke hip :P
7. Ik schreef graag verhaaltjes en maakte er dan ook tekeningen bij. Ik had nogal een, ehm, morbide fantasie dus er kwamen veel afgehakte ledematen voorbij ;) Ik typte ze dan uit op de oude typemachine van mijn vader, wat heb ik ontzettend veel lol gehad met dat ding!
8. Als mensen zeiden dat ik op mijn moeder leek werd ik boos en riep ik heel hard “Nietes ik lijk op MEZELF!”. Eigenwijs? Nee joh.
9. Op mijn vijfde wilde ik per se stekeltjes. Dat was een stuk handiger met buitenspelen ;)
10. Muziek luisteren zat er ook al vroeg in. De liedjes van Annie MG Schmidt en Samson & Gert waren favoriet, ik had zo’n hip cassetteding met microfoon waarmee ik urenlang ‘radio’ maakte. Ging ik mijn poppen interviewen enzo.


11. Computerspelletjes. Ik was er niet goed in maar speelde ze wel graag. Theme Hospital (‘patients are reminded not to die in the corridor!’), Rollercoaster Tycoon, Sim City, Jazz Jackrabbit, Hocus Pocus, Whacky Wheels, Keen 4.. en we hadden ‘communistische tetris’: met plaatjes van de USSR!
12. Ik speelde graag met autootjes én met poppen, mijn broers en ik combineerden ook altijd de ‘jongens’ en ‘meisjes’ lego. Zo had elke legerbasis die we ooit gebouwd hebben een zwembad met palmbomen en een cocktailbar.
13. Buiten spelen was het mooiste dat er was, vooral in de winter. Dan gingen we van de dijk af rollen door de sneeuw (ja echt waar) of ijsblokken verzamelen in de wei. Mijn broers, buurjongens en ik hadden een keer een vlot gebouwd dat we in de sloot wilden uitproberen, maar dat ging niet helemaal goed ;) Gelukkig hadden we toentertijd een douche beneden dus konden we meteen opwarmen.
14. Inzicht hadden we gelukkig wel: mijn buurjongen had een oude kruiwagen (zonder wiel) dat hij wilde gebruiken als bootje. Wij dachten (wijs genoeg) ‘dat kan nooit goed gaan’ dus we lieten hem eerst. En ja hoor, hij had nog maar net 1 been in de kruiwagen gezet of deze kiepte om. Natuurlijk was het hartje winter, mijn buurvrouw was niet blij haha!


15. The A-Team, Turtles en Power Rangers waren enkele van mijn favoriete series. Die speelden we ook na, het was altijd ruzie wie de ‘leuke’ mocht zijn. Als we the A-team speelden ‘was’ ik Murdoc en dat vond ik prima, maar ik vond het maar stom dat ik altijd de roze of gele Power Ranger moest zijn. We gingen dan in de schuur iets ‘bouwen’ om vervolgens te gaan ‘strijden’ tegen de buurjongens. Samen met mijn vader heb ik nog ‘sai’ (dat drietandwapen) gemaakt van hout, we wilden ook nunchaku’s maar dat mocht niet :P
16. Er heeft altijd een soort van onderzoeker in mij gezeten. Zo experimenteerde ik met vuur en dan kom je er dus achter dat als je stro in de fik steekt, dit heel veel witte rook geeft :P
17. Hutten bouwen deed ik ook veel, zowel binnen als buiten. Soms sliep ik weken achter elkaar in de ‘hut’ die ik van mijn eigen bed had gemaakt. Met een zaklamp ging ik dan ’s avonds ‘stiekem’ Suske & Wiske lezen, dat was mijn favoriete strip.
18. Ik ben een tijdje bang geweest om in de kippenren te komen. Ik was namelijk aangevallen door onze haan met één oog, die niet veel later in de soep belandde omdat ie erg agressief bleef. Verder vond ik alle dieren leuk/ interessant, ik heb heel wat kikkers, wormen, spinnen en zelfs muizen gevangen en ‘bestudeerd’.

Volgende week deel 2!

4 opmerkingen:

  1. Hihi ik herken weer een heleboel. Ik wilde ook altijd dierenarts worden, en schrijfster. En hutten bouwen e.d., ja natuurlijk! Ik deed altijd mee maar was wel een beetje een schijtertje. In bomen klimmen vond ik dan weer wel awesome.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, ik was echt fearless (toen nog wel..) en viel dan ook vaak in prikkeldraad of uit een boom.. gelukkig niets ernstigs aan overhouden, behalve dan een paar littekens.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeez, hoe bedenken of onthouden jullie dit allemaal? Wel leuk om te lezen natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sommige (vroege) herinneringen zijn wat vaag, maar gelukkig worden sommige verhalen zo'n beetje elk jaar opgerakeld ;) Vooral de "ik lijk op mezelf!" quote komt regelmatig voorbij..

    BeantwoordenVerwijderen