maandag 7 april 2014

Liedje van de week: Timber Timbre - This Low Commotion

Mooi contrast: 'verslaafd' zijn aan een Timber Timbre album terwijl de zon volop schijnt. Maar dat contrast past juist ook wel: je denkt een semi- opbeurend nummer te hebben gevonden van Taylor Kirk en zijn mannen, maar als je wat aandachtiger gaat luisteren blijkt het toch enorm creepy en duister te zijn. In de eerste plaats komt dat natuurlijk door de bijzondere stem van Kirk, die tegelijkertijd zwoel en creepy kan klinken. Het beste voorbeeld hiervan is natuurlijk Hot Dreams: op het eerste gehoor een zwoele sexplaat, maar de tekst (I wanna follow through on all my promises and threats to you babe) past eerder bij een goede (erotische) thriller. Dat filmische aspect zien we ook terug in This Low Commotion, wat op dit moment mijn favoriet is van het album.


This Low Commotion associeer ik met een spaghetti-western (in Tarantino/ Lynch-stijl). De violen, spaarzame drums en het 'tu-dum' gitaartje dat repetitief doorgaat. Maar het beste instrument blijft toch wel de stem: in dit nummer klinkt Taylor Kirk zo heerlijk spooky...

"I'm just a dog, a machine for your love.."

Ik zie het zo voor me: de hoofdpersoon is verraden door zijn liefje en is nu in een duel verwikkeld met haar nieuwe geliefde. Een verlaten straat in een verlaten stadje in de woestijn, met stofwolken en hooibalen die overal naartoe waaien. Hij wendt zich nog even naar haar: "You turned me on and then you turned on me.." - en dan "It's going DOWN.. your low commotion!"

Wat mij betreft is Timber Timbre's nieuwe album een serieuze kanshebber voor een plaatsje in de album top10 van dit jaar, er zitten zo veel lagen en details in die zich niet meteen prijsgeven.. en bij elk nummer kun je er een scene(of zelfs een hele film) bij bedenken. Ik verwacht veel Timber Timbre te horen in films en series de komende tijd ;)

1 opmerking:

  1. Jouw artikel doet mijn liefde voor 'This Low Commotion' groeien. Ik zie nu telkens een episch duel tussen twee cowboys, maakt het nummer ontzettend spannend! Ik geef je gelijk, ik verwacht ook veel van het album op de televisie te horen.

    BeantwoordenVerwijderen