maandag 5 mei 2014

Mixtape Monday (9): Freedom

Vandaag vieren we de vrijheid waarin wij leven, iets dat niet vanzelfsprekend is. Ik heb er een mixtape bij gemaakt, een mix van oude en nieuwe / bekende en onbekende nummers. Ik hoop echt dat komende generatie(s) blijven beseffen hoe goed we het hebben hier in Nederland - vrede (en vrijheid) is niet vanzelfsprekend. We hebben geluk dat we hier wonen: vrijheid van meningsuiting, stemrecht, vrij reizen, onbeperkt toegang tot allerlei informatiebronnen... en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Vier de vrijheid, maar sta ook stil bij de mensen die niet in vrijheid leven.

1. Pink Floyd - Remember A Day - Free to play alone with time, evening never came
2. Devendra Banhart - Heard Somebody Say - "Everybody knows it's going still".. er zijn zó veel 'stille' conflicten, we krijgen niet alles te zien/ horen in de media.
3. J.J. Cale & Eric Clapton - When the War is Over - It won't bring back those poor boys in their graves..
5. The Tallest Man on Earth - The Dreamer - I'm just a dreamer but I'm hanging on..
4. Neil Young - Rockin' in the Free World - Deze klassieker van 'ome' Neil mag niet ontbreken.
6. Vera Lynn - We'll Meet Again - Mijn oma zong dit nummer vaak, meestal rond 4/5 mei. Ze had de oorlog meegemaakt en als ik dit nummer hoor moet ik aan haar denken... I know we'll meet again, someday..
7. Lynyrd Skynyrd - Free Bird - Dit nummer stond afgelopen week op repeat in mijn auto, het geeft zo'n overweldigend gevoel van vrijheid!
8. MØ - Freedom (#1) - Ontzettend sfeervol nummer, mooie stem ook.
9. Boudewijn de Groot - Welterusten Mijnheer de President - Neerlands beste protestlied, als je het mij vraagt.
10. Black Rebel Motorcycle Club - Spread Your Love - Als iedereen nou eens lief voor elkaar deed... spread your love like a fever!
11. Devendra Banhart - Cripple Crow - Alweer een Devendra nummer, ik kon niet kiezen. Ik vind deze tekst prachtig, het is een enorm hippie-nummer ;)
12. The Accidental - Time and Space - De tekst spreekt voor zich... you're part of it..

You are young and the world is open
So many words you've never spoken
Don't be afraid to stand your ground
When your time it comes around
To your own self be true
There's nothing more to do

You are part of everything
Find your voice and start to sing


13. Björk - All is Full of Love - Zo'n mooi en lief nummer.. er is zoveel liefde in de wereld, dat moet toch overwinnen?



Bonustrack: !!! - Pardon My Freedom, omdat de tekst zo vet (en toepasselijk) is.



Oh my God, did I just say that out loud?
Should've known this was the kind of place
That that sort of thing just wasn't allowed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten