dinsdag 20 mei 2014

Een muzikale trip!

Ik ben gisteren teruggekomen van een korte vakantie door Noord-Ierland. Ik heb een aantal jaar geleden een tijdje in Belfast gestudeerd en sindsdien ben ik er zo dol op dat ik minstens 1x per jaar terugga. Dit keer ging ik met een kaartje voor Neutral Milk Hotel in mijn tas, een band die ik al heeeel lang heeeeel erg goed vind en waarvan ik nooit had durven dromen ze ooit eens live te gaan zien. Ze spelen trouwens 24 mei in Utrecht (Le Guess Who May Day), met o.a. the War on Drugs. Geen slecht affiche! Maar voor mij niet echt handig, dus ik was erg blij ze in mijn favoriete stad te zien, inclusief dolenthousiast Iers publiek. Iedereen zong uit volle borst mee en het was echt fantastisch. De band was fantastisch (de drummer! de trombonist! de zingende-zaagmans!), de liedjes klonken fantastisch en de algehele sfeer was, je raadt het al, echt fantastisch. Zo, dat woord heb ik nu wel genoeg gebruikt ;)


Het moge duidelijk zijn dat mijn tripje na 1 dag al helemaal geslaagd was, maar er zou nóg meer moois komen. Sowieso een fijne traditionele sessie in de kroeg, met liedjes die me deden denken aan mijn periode als Erasmusstudent (zoals Dirty Old Town en Belle of Belfast). Op zaterdag gingen we naar Derry, een stad waar ik nog niet eerder was geweest. Daar hadden ze uiteraard ook een heleboel livemuziek, en ik heb genoten van de gekke leuke locals ;)

Maar op zondag kwam toch echt het hoogtepunt. Ik was iets eerder naar het hostel teruggegaan omdat ik me even wilde opfrissen (en even wat lezen, een momentje voor mezelf). Op een gegeven moment komt er een oudere man het hostel binnenstappen om in te checken voor hemzelf en 'de band'. Wat blijkt nu: die band (Oh Emperor) speelt in het voorprogramma van Kasabian. Ik had mijn stoute schoe.. eh.. sokken aan en vroeg of er nog kaarten waren.. niet dus. Maar die man (de manager/vader van de drummer) geeft me dus een 'guest sticker' waarmee ik gratis naar binnen kan! Hij had er helaas maar 1 over, maar hij zei wel dat als we op tijd waren, hij mijn reisgenootje Adrianne ook mee naar binnen kon nemen...


En zo gebeurde het dus dat we helemaal voor nop in een klein zaaltje (600 mensen) Kasabian hebben gezien! Het was echt waanzinnig, de Ieren werden helemaal gek en de nieuwe nummers klonken best goed. Na twee nummers was ik al doorweekt en ik heb als een malle mee staan zingen... wát een sfeer!
Na afloop droop het zweet/vocht/bier van de muren, zo ontzettend heet was het..

Ik heb nog nooit zoiets cools meegemaakt, Kasabian speelt (zeker in de UK) in erg grote zalen en dit had wel iets weg van een grote pub met bijpassende sfeer.. en dat allemaal met dank aan de manager van Oh Emperor! (Hun muziek is trouwens best ok, het optreden begon matig maar de nummers werden steeds beter)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten