donderdag 2 juni 2016

Recept: Snickers Cheesecake

Ik probeer graag nieuwe dingen uit. Afgelopen herfst/ winter maakte ik aardig wat soepen, waaronder ook veganistische varianten. Dat ging meestal onbewust, omdat ik te lui was om room in de supermarkt te halen en je met aardappelen een prima romige smaak kan krijgen.

Vandaag was het vanaf het begin de bedoeling om een veganistische lekkernij te maken. Veganistische cheesecake, welteverstaan. De titel is een beetje een contradictie, haha! De 'kaas' is in dit geval een mix van noten, kokosmelk en olie, wat citroen en maple syrup. Naast veganistisch is dit recept ook vrij van geraffineerde suikers - zo verantwoord! ;) En leuk om te maken...

Ik zal nooit 100% vegan worden, daarvoor vind ik yoghurt en bacon te lekker. Ik vind het wel érg leuk om alternatieve bereidingswijzen uit te proberen, en deze cheesecake (zonder boter, kaas en eieren) beviel erg goed! Het smaakt ook gewoon naar Snickers, en de vulling is super romig. Het had wel wat bereidingstijd nodig, maar het was het dubbel en dwars waard. Ik hoop 'm deze zomer nog een keer te maken!


En dan nu het recept!

DE BODEM:

200 gram dadels (zonder pit)
115 gram pecan noten
1/4 theelepel zeezout

De bodem is heel simpel: je gooit alles in de blender/ foodprocessor totdat het een mooi, plakkerig geheel wordt. Het kan zijn dat je er nog wat extra dadels bij moet gooien, als het te droog is. Extra dadels is nooit erg wat mij betreft! Druk het mengsel in een vorm van ca. 20x20 cm, bekleed met bakpapier.

DE KARAMEL SAUS:


2 eetlepels maple syrup
2 eetlepels kokosolie
2 eetlepels pindakaas
1/2 theelepel vanille extract
snufje zout

Verwarm alle ingrediënten in een pannetje en laat het op half-hoog vuur smelten. Let op dat de karamel niet aanbrandt! Zet het even in de koelkast terwijl je de vulling maakt.

DE VULLING:

300 gram cashewnoten, een nachtje geweld in een bak water.
120 ml kokosmelk
2 eetlepels maple syrup
1 theelepel vanille extract
1/4 theelepel zeezout
3 eetlepels kokosolie
1 eetlepel citroensap, plus wat extra om het op smaak te brengen

Ook de vulling is een makkie: je gooit weer alles in de blender/ foodprocessor totdat je een mooi, romig geheel krijgt. Je kunt het op smaak maken met meer citroensap en/ of maple syrup!

Giet de vulling over de bodem en strijk vervolgens de helft van de karamel er over heen. Zet de cheesecake 4 tot 5 uur in de diepvries. Als het wachten voorbij is mag je de cheesecake even laten dooien, en kun je beginnen aan de finishing touch. Smelt ca. 90 gram donkere chocolade in een pannetje of in de magnetron. Ik gebruikte zelf 85% pure chocola, om het helemaal vegan te houden. Strijk de resterende karamel met de chocoladesaus en wat amandelen/ leftover pecans of andere nootjes over de cheesecake en maak er een leuk patroontje van als je dat wil.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten