zondag 5 juni 2016

Een dagje naar... Lisburn

Het is al een paar weken schitterend weer in Belfast - ongehoord! De locals noemen zomer vaak gekscherend 'de mooiste week van het jaar', dus dit is redelijk uniek. Je moet nu niet denken aan tropische temperaturen, het kwik blijft hier rond de 21 graden steken. Voor veel Noord Ieren is dat véél te warm, haha!

Als je een tijdje in Noord Ierland woont wordt je idee van 'lekker weer' aardig bijgesteld, en pak je zo'n beetje elke gelegenheid aan om buiten iets te doen (als het maar droog is!). Zo ook op deze mooie zondag. Ik had al eens een stukje van het Lagan Towpath verkend, en ik wilde 'm vandaag helemaal volgen.

Het Lagan Towpath begint iets ten noorden van Belfast, gaat door de stad, door verschillende stadsparken, langs de rivier (de Lagan) richting Lisburn. In totaal zo'n 35 kilometer, waarvan ik er ongeveer 18 heb gefietst - en uiteraard ook weer terug. Ik woon in zuid Belfast, wat inhoudt dat ik in no-time midden in de natuur was. Heerlijk!


Het grootste gedeelte van de route gaat langs de rivier, en het pad wordt veel gebruikt door wandelaars, fietsers en joggers. Het was niet heel druk, maar op sommige plaatsen moest ik wel even uitkijken omdat het pad wat smaller was. Ik vond het mooi om te zien dat er aardig wat mensen op een Belfast Bike waren, het fiets verhuur systeem van de stad. Het wordt misschien nog wel wat, die 'cycling revolution'!

De route was in principe prima aangegeven, met uitzondering van een paar t-splitsingen zonder bewegwijzering en een vernield bord. Maar, 'verdwalen' is in Noord Ierland nooit zo erg, want als je de weg vraagt kom je al snel in een gezellig en interessant gesprek van een half uur, over vanalles en nog wat!


Het dagje uit van vandaag ging dus niet om de bestemming (Lisburn), maar de weg ernaartoe. En die was zó mooi! De berm was bezaaid met fluitekruid en miljoenen boterbloempjes, twee van mijn favoriete plantsoorten die me ook erg aan thuis doen denken. Onderweg zag ik een relaxte reiger, oude bruggetjes, barbecueënde mensen, fietsende kindjes met dino helm, lieve oude hondjes, wat koeien die het veel te warm vonden... kortom, an afternoon well-spent. ;)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten