woensdag 8 juni 2016

Movie Update - Mei

Mei was een mooie en drukke maand, vandaar dat ik niet zo heel veel films heb gezien. Het mooie weer heeft (terecht!) gewonnen...

1.Captain America: Civil War (bios)


Alwéér een superhelden film - tja, je moet het toch wel een beetje bijhouden he. ;)

De eerste 2 'Cappies' vond ik best leuk, vooral The Winter Soldier zat goed in elkaar. In dit deed krijgt Captain America ruzie met Iron Man, en wordt de groep in tweeen gespleten. Beide kampen hebben een punt wat betreft hoe het met de Avengers groep verder moet - er vallen ten slotte wel erg veel doden en gewonden als de wereld weer eens gered moet worden. Ik had niet echt een voorkeur, wat het kijken alleen maar nog vermakelijker maakt. Mijn hoogtepunt: Vision in een coltrui die aan het kokkerellen is... :P

2. Special Correspondents

Netflix maakt tegenwoordig naast series ook films, die dan (natuurlijk) flink gepromoot worden op de homepage. Ik had bij Graham Norton al het interview gezien met Ricky Gervais, wat ik gewoon een grappige man vind. Nou moet ik zeggen dat ik 'm vooral kan waarderen in series, hoewel deze film best vermakelijk vind. Ricky gaat samen met Eric Bana (mooie man!) doen alsof ie in Ecuador is, om verslaggeving te doen van een coup voor de radio. Dat gaat (uiteraard) fout, wat met vlagen best grappige situaties oplevert. Het verhaal is niet heel denderend, maar het is een goede keuze als je gewoon 'even een filmpje wil kijken'.

"I'm 25% fat, more than some snacks"

3. My Neighbor Totoro (bios)

Ik ben groot fan van Myazaki films, ook al ken ik ze lang niet allemaal. Deze Japanse kunstenaar creeert werelden waarin alles kan, en vertelt verhalen die voor zowel kinderen als volwassenen erg aangrijpend zijn. Spirited Away is misschien wel mijn favoriete film allertijden, en nu heb ik dus ook het iconische Totoro gezien. Het filmhuis in Belfast draaide de hele maand mei Studio Ghibli films, in de originele Japanse versie. Daar wilde ik dus wel even krap voor zitten!

Want wat een pareltje is dit zeg - ontroerend, grappig, lief... en dan Totoro zelf, wat een soort van mix is tussen een kat, beer en een uil (?). Vanaf het eerste moment ga je mee in de wondere wereld, waarin het normaal is dat een huis geesten heeft (je bent er zelfs blij mee!) en je door een magische boomtunnel bij je opmerkelijke 'buurman' komt, die een 'cat bus' heeft. Mocht ik ooit naar Japan op vakantie gaan wil ik zeker naar het Ghibli Museum!


4. Alice Through the Looking Glass (bios)

Zes jaar geleden zag ik de Burton versie van Alice in Wonderland (in 3d, wat vrij kansloos is voor mij) en nu het vervolg er. Ik was nog niet heel erg enthousiast door de trailer en ik moet zeggen dat de film gewoon niet zo denderend was - wel leuk om gezien te hebben, maar ik had 'm best thuis kunnen opzetten. Het visuele aspect was gewoon weer dik in orde, maar het acteerwerk van zowel Alice als Mad Hatter vond ik niet echt overtuigend. Ik had totaaal geen symathie voor de karakters, de Red en White Queen deden me ook al niet zo veel. Het nieuwe personage, Time, maakte het gelukkig voor een heel groot deel weer goed!

5. Love & Friendship (bios)

Ik hou van alles wat ook maar een beetje met Jane Austen te maken heeft, dus toen ik hoorde van deze nieuwe verfilming móest ik er naartoe. Love & Friendship is gebaseerd op de novelle Lady Susan, dat nooit officieel uitgebracht is. En wat ben ik blij dat ze er een film van hebben gemaakt! Dit is met stip de grappigste Austen ooit, met vileine opmerkingen die anno nu niet helemaal gepast zouden zijn. Lady Susan (gespeeld door de prachtige Kate Beckinsale) is een verwende weduwe die met haar charmes en listen iedereen om haar heen manipuleert. Ze flirt, wijst af, koppelt en ontkoppelt - en dat allemaal met snedige opmerkingen.

Er zaten enorm veel quote-waardige stukken in deze film, maar bij deze uitspraak moest ik echt heeel hard lachen. Zo Brits!

"She hasn't had her afternoon tea yet - she must be malnourished!"

2 opmerkingen:

  1. Ik vond My Neighbour Totoro niet zó, maar ik denk dat Spirited Away de eerste Studio Ghibli-film was die bij mij helemaal op z'n plek viel. Dus wie weet moet ik hem nog een keer kijken... ik heb nog genoeg SG-films op mijn watchlist staan ook! De eerstvolgende die ik ga kijken is waarschijnlijk Princess Mononoke, maar geen idee wanneer dat gaat zijn. Ben trouwens ook benieuwd naar die nieuwe Alice-film, ook al kwam ik door dat boek niet heen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien hielp het dat ik Totoro in de bios zag, met kleine kindjes in de zaal die hun Totoro knuffels hadden meegenomen. Zo schattig! Princess Mononoke vond ik ook erg mooi, net als Ponyo.

      Verwijderen