woensdag 23 juli 2014

Plog: wandelen aan de kust

Ploggerdeplog! Ik ben naar Bangor geweest en heb daar zo'n 12 km gewandeld langs de kust, het was echt prachtig (wel érg warm..) :)
(als je op de foto klikt krijg je een grotere versie te zien..)


Vanochtend om kwart voor 9 zat ik al klaar op station Belfast Botanic, met mijn rugtas vol proviand. Het ding was best zwaar maar ik had die drie flesjes drinken écht wel nodig!


Na ca 40 minuten treinen kwam ik aan in Bangor, en dit viel me meteen op. Handig hoor, je fiets op het perron parkeren..


Bij de tourist information heb ik dit boekje opgehaald, er is een groot wandelpad tussen Holywood en Portavo (zo'n 25 km) die je in etappes kunt doen. Ik heb de laatste 2 gedaan, in totaal zo'n 10 km. Maar omdat ik graag van de route afwijk is het iets meer geworden ;)
Handig boekje trouwens, met veel (historische) informatie. Ik denk dat ik de andere delen ook een keer ga wandelen.


Het begin van de route was niet zo heel spannend maar deze meeuwen hadden een mooie pose voor me ;)


Het was een (voor Noord-Ierse begrippen) bijzonder warme en zonnige dag, maar het was totaal niet druk op de stranden. Veel mensen met honden en een paar gezinnetjes. Lekker rustig.


Het stikt van de Yacht- en Boatclubs langs de route. Met bijpassende dure auto's en huizen.


Heuj, het pad werd na een tijdje wat ruiger. Goed oppassen dus, zeker als je tijdens het wandelen continu om je heen aan het kijken bent (en dus niet kijkt waar je loopt.. ahum).


Ik kwam sneller dan gedacht in Groomsport (einde van de etappe), een klein vissersplaatsje. Niet heel bijzonder, maar wel leuk om te zien dat er een openbaar peuterbadje in het centrum is. Ik heb even bij de lokale VVV gebuurt en besloot nog even een stuk door te wandelen..


..totdat ik bij mijn eigen privé-strand kwam, waar ik van mijn lunch (drie boterhammen met pasta) heb genoten. Ik heb twee zeehonden gespot, maar toen ik mijn camera wilde pakken gingen ze er vandoor..


Weer verder! De tweede etappe van de dag was een stuk ruiger, met meer klimmetjes/afdalingen en prikkelstruiken. Mijn benen jeuken nog steeds! Maar het is wel een fantastische struinroute.


Man, echt GENIETEN dit. Elke keer als ik een bocht om ging werd ik weer verrast.


De poort was onderdeel van een oude handels/smokkel route.


Het eindpunt van de off-road wandeling: Orlock Point. Ik heb hier minstens 20 minuten zitten genieten van de zon, wind, vogels en zee. Wat een rust! En wat een uitzicht!


Ik ging verder richting Donaghadee, op zoek naar een bushalte, maar onderweg riepen mijn voeten om verkoeling! Gelukkig had ik een klein handdoekje in mijn rugzak (jaja) en heb ik even in de zee gestaan. BLISS.


De bus liet niet lang op zich wachten en bracht me terug naar Bangor. Ik had het ondertussen nóg warmer gekregen (de wind was ook al weg) dus haalde ik dit goddelijke (dure) ijskoude drankje. (Ik had er gisteren ook al 1, maar ach... zomer in Noord-Ierland duurt nooit zo lang :P )


Bangor was iets levendiger dan in de ochtend dus ik besloot nog even wat rond te kijken - het is best een leuk plaatsje en dit pretparkje midden in de stad vind ik een goede zet.


Ook ging ik naar Bangor Castle en het North County Down museum, maar ik was best wel moe en niet in de stemming om allerlei informatieborden te lezen. Wellicht de volgende keer...


Na een relaxed treinritje ben ik weer terug in Belfast en omdat ik geen zin had om te koken heb ik mezelf een pizza gegund. Vanavond doe ik niets meer, behalve douchen en mijn hele lijf insmeren met after-sun... oeps ;)

Dit was mijn eerste echte volledige plog, ik hoop dat je het leuk vond!

xo


1 opmerking:

  1. Wat een prachtig avontuurtje heb je beleefd vandaag! En potverdikkie, verbrand, foei foei foei.

    BeantwoordenVerwijderen