zondag 13 juli 2014

Video/ fotoblog: 12 juli 2014

Gisteren was het de herdenking van de Battle of the Boyne, een feestdag voor de Protestantse gemeenschap in Belfast. Een van de festiviteiten is de jaarlijkse Oranjemars, die wel eens voor onrust heeft gezorgd. De route gaat namelijk soms langs of door een wijk met een overwegend Katholieke bevolking, die dat dus niet zo fijn vinden. Op vrijdagavond zijn de vreugdevuren aangestoken maar toen lag ik heerlijk te pitten (ik was anders misschien wel even wezen kijken).


Dus, de parade/mars. In Noord-Ierland doen ze dat regelmatig (zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Parades_in_Northern_Ireland) en ik had met een Tsjech en een Duitser afgesproken bij City Hall. Dit leek me een prima (en veilige) plek om te observeren. De hobby-antropoloog in mij kon helemaal los ;)
Wat me meteen opviel was de diversiteit van de groepen die meeliepen: jong, oud, man en vrouw. Veel serieuze gezichten (ook bij de jonge kinderen van ca. 6 jaar oud) en strakke passen.




Op elk uniform en banner staat "L.O.L." en een nummer, dit staat voor "Loyal Orange Lodge". Iedere wijk heeft een eigen 'Oranjevereniging', die o.a. hun cultureel erfgoed wil behouden.


Een groot deel van publiek had zich uitgedost in allerlei kledingstukken en accessoires met de Union Jack erop. Kinderen liepen rond met mini-trommeltjes en batons, ze probeerden mee te doen met de 'groten' die langs marcheerden.


Het hele gebeuren deed soms erg militair aan, maar altijd intrigerend.


Het schattigste was toch wel het groepje meisjes dat midden op de straat ging dansen. Het kleinste meisje keek zo serieus, super lief! Ze kreeg het hardste applaus ;) Ik heb er een filmpje van gemaakt, enjoy :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten