woensdag 18 juni 2014

Best Kept Secret - voorpret

Nog een paar nachtjes slapen en dan is het zover: Best Kept Secret, editie 2014. Vorig jaar was ik een dag gegaan (vooral vanwege Sigur Rós) en dat was zo goed bevallen dat ik nu een heel weekend ga :)

De afgelopen weken heb ik heel wat bandjes geluisterd en mijn (altijd voorlopige) 'spoorboekje' ligt klaar. Ik heb een aantal échte must-sees maar verder ga ik vooral nieuwe dingen ontdekken en genieten van de ongetwijfeld fijne sfeer en dito publiek.

Ik heb tien artiesten uitgelicht die ik echt per se wil zien, met natuurlijk ook wat muzikaal bewijs om mijn woorden kracht bij te zetten ;)

1. Elephant Stone

Deze tien artiesten zijn in willekeurige volgorde neergezet, dat ik begin met Elephant Stone heeft puur en alleen te maken met het feit dat ik op dit moment hun album aan het luisteren ben. Hun pop/rock met een toefje psychedelica is aanstekelijk, vrolijk en zit gewoon goed in elkaar. Ik ben erg benieuwd naar hun live-performance! Het doet me af en toe denken aan the Stone Roses, geen misselijke referentie dus ;) Het past ook wel in de retro-wave van de laatste tijd, denk aan Unknown Mortal Orchestra en 'onze eigen' Jacco Gardner.



Zondag, 15:15, Stage Two. Ideale weersomstandigheden: zonnetje + licht briesje zodat we onze haren kunnen laten wapperen. Like it's 1969.

2. Babyshambles

Pete Doherty is misschien het bekendst vanwege zijn niet-muziekgerelateerde uitspattingen en zijn relatie met Kate Moss, maar zijn muziek is ook erg de moeite waard. Nu er een Libertines concert is aangekondigd (2 oktober in de HMH) ben ik misschien wel nóg enthousiaster over zijn optreden op BKS. Ik hoop dat hij wat Libertines-nummers speelt (zoals Music When the Lights Go Out) maar z'n werk met Babyshambles is ook erg fijn. Prequel to the Sequel is een prima album vol catchy, rammelige nummers. En daar hou ik van. Fuck Forever!



Zaterdag, 19:00, Stage One. Ideale weersomstandigheden: droog met een paar fikse modderplassen waarin gesprongen kan worden. En buikschuiven, uiteraard.

3. Interpol

Deze band zag ik voor het laatst toen charismatische Carlos D. nog bij de band zat, wikipedia vertelt me dat het ergens vóór 2010 moet zijn geweest. Ik ben vooral fan van de eerste twee albums en hoop dat ze de set om die albums heen bouwen. Het nieuwste Interpol album heb ik gehoord maar maakte niet veel indruk. Geef mij maar een kneiter zoals Obstacle 1:

But it's different now that I'm poor and aging
I'll never see this face again
You'll go stabbing yourself in the neck




Vrijdag, 22:15, Stage One. Ideale weersomstandigheden: pikdonker. Een maansverduistering ofzo. Sfeervol

4. Nils Frahm

Geen idee hoe het kan, maar ik heb deze man nog nooit live in actie gezien. Toen hij op Haldern Pop speelde was ik, ehh.., elders? Dit gaat me in ieder geval niet nog eens gebeuren! Het is heerlijk wegdromen met zijn piano-muziek en soms is een momentje voor jezelf precies wat je nodig hebt op een festival.



Zaterdag, 13:30, Stage Two. Ideale weersomstandigheden: als het maar droog is. Deze muziek kun je het beste liggend beleven.

5. The War on Drugs

Man, wat heb ik hier zin in! Lost in the Dream is een van de mooiste platen van dit jaar (tot nu toe) en ik ben ontzettend benieuwd hoe het live overkomt. Ik heb al in mijn kamer staan heupwiegen op nummers als Red Eyes en ik ga er van uit dat dit weekend de hele festivalweide in beweging komt.



Zaterdag, 20:40, Stage One. Ideale weersomstandigheden: een uitbundige avondzon, met onze 'Eyes to the Wind'. Ook hier mogen de haren wapperen!

6. Angus & Julia Stone

In 2010 zag ik Angus & Julia voor het eerst en nu ga ik ze ein-de-lijk nog een keer zien. Er schijnt een nieuw album te komen, hoewel mijn interesse wel iets afgezwakt is. Maar ik weet zeker dat ik van nummers als Mango Tree, Paper Aeroplanes en The Devil's Tears (nog steeds) ontzettend blij ga worden.



Zondag, 17:30, Stage One. Ideale weersomstandigheden: zonnetje (vergeet je zonnebril niet!) en met je schoenen in de hand dansen op het strandje

7. George Ezra

Jep, ook ik doe mee met de George Ezra hype - het zijn gewoon fijne liedjes! Hij speelt ook op Haldern Pop, dus ik zie hem dit jaar twee keer. Ik ben benieuwd of hij het live ook kan waarmaken...



Zondag, 14:30, Stage One. Ideale weersomstandigheden: droog. Al heeft ie wel een liedje dat "Did you hear the rain?" heet. Dan zeggen we kei hard NEE!

8. Chvrches

Ik ga (uiteraard) ook een paar dansjes maken op BKS, en de muziek van Chvrches is daar uitermate geschikt voor! In eerste instantie vond ik de stem irritant, maar daar ben ik inmiddels wel aan gewend. En het is ook echt iets dat ik vooral live erg kan waarderen - mits ze een beetje goed zijn, natuurlijk ;)



Zaterdag, 21:40, Stage Two. Ideale weersomstandigheden: droog, en niet te warm!

9. Franz Ferdinand

Ik was eigenlijk een beetje 'klaar' met Franzie, maar het concert vorige week in Paradiso was toch wel weer érg leuk. Dus ga ik gewoon nog een keer ;) Wordt een mooi feestje!



Zaterdag, 22:30, Stage One. Ideale weeromstandigheden: helder, droog en niet te warm!

Belle & Sebastian

Aaaahhhhhh... ZIN IN!!!!! *meer woorden zijn niet nodig, toch? ;)*



Zondag, 19:30, Stage One. Ideale weersomstandigheden: zonnig, warm & een klein briesje ter verkoeling tijdens het dansen :)

1 opmerking:

  1. Ik heb van Nils Frahm al een live-show gezien (http://concert.arte.tv/fr/nils-frahm-la-villette-sonique) en denk dat het best hypnotiserend gaat worden. Het is een energieke druktemaker op het podium, zo te zien, en denk dat die energie besmettelijk is.

    Geen linkje trouwens naar degene die je het idee gaf? Jammer hoor ;)

    BeantwoordenVerwijderen