dinsdag 24 maart 2015

Roadtrip - Noord Ierland & Donegal!

Wat heb ik een onwerkelijk weekend achter de rug zeg. Het was geweldig om mijn moeder weer te zien en we hebben in 3 dagen tijd zó veel plaatsen bezocht, niet normaal. Na een rustig begin op donderdag was het vrijdag tijd voor de eerste dagtrip: Mount Stewart en Castle Ward. Twee landhuizen, met een aardig lapje grond erbij, op het Ards schiereiland ten oosten van Belfast. Enorm verschillend ook. De rit er naartoe was fijn: ik hou van autorijden en de bochtige weggetjes langs het immense Strangford Lough waren één groot plezier.


Beide huizen waren helaas dicht maar we konden wel de tuinen/ landgoederen verkennen. Mount Stewart is wat overzichtelijker dan Castle Ward, met plant- en boomsoorten uit de hele wereld en symmetrisch aangelegde perkjes en beelden. Een ideale eerste stop :) Castle Ward is ruiger en immenser, met glooiende heuvels, dichte bossen en oude ruines. Dit is waar (voor een deel) Game of Thrones is opgenomen en als je er rondloopt snap je precies waarom de makers voor deze locatie gekozen hebben. Prachtig!


Dag twee stond in het teken van de Causeway Coastal Route, een autoroute die ik al een paar keer (met ontzettend veel plezier) heb gereden. Dit keer reed ik ‘m voor het eerst helemaal uit tot aan Derry-Londonderry, zo’n 190 km in totaal. Het was wederom mooi weer, en ik heb genoten van de uitzichten vanaf Ballintoy Harbour (ook een GoT locatie), Ballycastle, Dunluce Castle en uiteraard de Giant’s Causeway. Dat blijft toch wel één van mijn favoriete plekken in Noord Ierland, het maakt me niet eens zo veel uit wat voor een weer het is ;)


Ik had mijn moeder getrakteerd op een nachtje B&B in Portrush (mét uitzicht op zee) en na een heerlijke Ulster Fry reden we naar Mussenden Temple (Downhill Demesne). Zo ver was ik nog niet eerder gekomen en dit was misschien wel mijn favoriete stop van het hele weekend. Het was geen lange wandeling naar Mussenden Temple (een voormalige bibliotheek op een klif) maar onderweg liepen we door een bos, langs een meertje en door een weiland. En zeker in het begin kreeg je niet het idee dat de zee zo dichtbij is! Zo bijzonder…


Helaas was de ferry naar Donegal nog niet in gebruik dus moesten we via de reguliere weg naar het Inishowen schiereiland. Niet dat het heel erg was, ook deze weg was weer genieten. Voor je het weet ben je in de Republiek, we waren onze euro’s vergeten mee te nemen maar de pinpas deed het gelukkig wel gewoon. We besloten mijn navigatiesysteem uit te schakelen en bordjes te volgen, maar dat ging al snel niet helemaal goed ;) Met als gevolg dat we heerlijk over allerlei kleine landweggetjes hebben gedwaald, langs chillende schapen en verdwaalde fietsers. Na een tijdje besloten we toch de navigatie weer aan te zetten, om naar Malin Head te gaan – het meest noordelijke puntje van Ierland. En wat was dat gaaf zeg! Heerlijk uitwaaien, daar was ik wel aan toe na alle kleine kriebelweggetjes ;) Ik denk dat ik best een beetje verliefd ben geworden op Donegal…


Drie dagen volop zon, het is best wel ongehoord ;) Wat hebben we een geluk gehad!
En tot slot: autorijden door (Noord) Ierland is super-mega-awesome-kicken. Ik kan het iedereen aanraden ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten