maandag 19 januari 2015

Music Monday - eerste nieuwe albums & een vooruitblik

2015 is nu een paar weken oud en er zijn al een aantal prachtige albums uitgekomen. Op dit moment ben ik redelijk verslaafd aan het nieuwe album van Belle & Sebastian. Girls in Peacetime want to Dance is voor mij hét medicijn tegen de januari-blues, ik word er zó ontzettend vrolijk van! Met vlagen is het ontzettend cheesy, maar ik hou wel van kaas ;)

Een ander album dat de weg naar mijn oren heeft gevonden is die van The Decemberists. Hij was al ‘gelekt’ in december, maar ik had besloten hem pas in het nieuwe jaar echt goed te luisteren. En hij is weer fijn hoor! Niet zo sterk als de oude albums, ik denk dat het heel lastig is om een album als Picaresque te evenaren, laat staan overtreffen.

Deze twee albums zijn al ‘geland’, er zijn er ook nog een aantal die ik nog niet helemaal kan plaatsen. Benjamin Clementine is daar één van. Het staat buiten kijf dat hij kan zingen en spelen, maar de meeste nummers op zijn debuutalbum raken me niet, sommigen irriteren me zelfs. Ik had zijn EP’s al eens geluisterd en misschien is een heel album iets teveel. Cornerstone, Nemesis en London zijn op dit moment favoriet – 2 daarvan komen van de EP’s, het album heeft wellicht wat meer luisterbeurten nodig.

Benjamin Clementine’s stem is een gevalletje ‘love it or hate it’ en van Asaf Avidan kan hetzelfde gezegd worden. Hij klinkt als een incarnatie van Janis Joplin en in eerste instantie vond ik zijn albums te lang en te veel van het goede. Maar Golden Shadow bevalt steeds beter, er zijn in ieder geval geen skip-momenten meer.

Er zijn een aantal albums waar ik naar uitkijk: er komt nieuw werk van Noel Gallagher, Father John Misty, Mount Eerie, Alasdair Roberts, José González, Carl Barât en Death Cab for Cutie. Maar het meest enthousiast ben ik over het feit dat Sufjan Stevens met een nieuwe plaat komt – en beter nog, de trailer doet vermoeden dat het een terugkeer is naar banjo-Sufjan! Happy days! En als Alexi Murdoch nou ook (eindelijk) met z'n nieuwe album komt kan dit muziekjaar bij voorbaat al niet meer stuk ;)



Net zoals voorgaande jaren heb ik een Spotify afspeellijst waarin ik nieuwe muziek verzamel…



En tot slot: naar welk nieuw album kijk jij het meeste uit? Heb je al een favoriet van 2015?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten