maandag 3 november 2014

Music Monday: Best of 2014 (so far)

November is begonnen, dus tijd om de balans op te maken van muziekjaar 2014 tot nu toe! De komende maanden zal ik proberen zo veel mogelijk albums te luisteren en dan zal ik de definitieve lijst opmaken… spannend hoor ;) Een aantal albums zijn al verzekerd van een top-10 notering, maar tips zijn altijd welkom!

Dit zijn enkele van mijn favoriete albums van afgelopen tijd (pak ‘m beet van juli t/m oktober):

Tip 1: Alt J – This is All Yours
Het is natuurlijk altijd lasting om een werelddebuut te evenaren (laat staan te overtreffen) maar deze 'moeilijke tweede' is zeker de moeite waard. Het is onmiskenbaar Alt-J en er een aantal (over)heerlijke nummers op, zoals het catchy Every Other Freckle, de opbouw naar het bezwerende Nara en het groovy Left Hand Free. Maar het hoogtepunt is wat mij betreft Bloodflood Pt. 2, wat een emotie! (die blazers.. :o)



Tip 2: Bear’s Den – Islands
Soms moet je lang wachten op een debuutplaat. In het voorjaar van 2013 maakte ik kennis met Bear’s Den en hun emotionele banjo-folkpop. Ik zag ze in dat jaar drie keer live en ik heb de EPtjes (figuurlijk) grijsgedraaid. ‘Love at first listen’, zo zou je het kunnen omschrijven. Nu is er dus eindelijk het debuut, en het stelt absoluut niet teleur! Sterker nog: dit zou wel eens mijn nummer één kunnen zijn aan eind van het jaar. Alles klopt: fijne melodieën, harmonieuze samenzang en prachtige teksten. Soms donker, soms hoopgevend en altijd precies wat ik nodig heb. Ik hou van mijn beertjes <3

Tip 3: Broeder Dieleman – Gloria
Wie mij een beetje kent weet dat ik een haat-liefde verhouding heb met Nederlandstalige muziek. Broeder Dieleman is een uitzondering, al kan ik niet goed uitleggen waarom. Zijn Zeeuws accent is ‘apart’, zijn zang idem maar het raakt me gewoon volop. Toen ik Aalscholvers voor het eerst hoorde kreeg ik spontaan heimwee naar Nederland (“mag ik naar huus”). Het roept een bepaald beeld op – als ik dit album hoor wil ik niets liever dan de polder in, de wind in je haren en de boten op de Waal bekijken.



Tip 4: Horse Feathers – So It Is With Us
Ik heb een zwak voor Horse Feathers en hun lieflijke tingel-tangel muziek. De zang danst door de rijk georchestreerde melodieën en voor je het weet is het album weer voorbij. Violently Wild is misschien wel het beste nummer dat ze tot nu toe hebben gemaakt en eigenlijk is het niveau al jaren constant. Hopelijk krijgt Horse Feathers wat meer naamsbekendheid, dat verdienen ze!



Tip 5: Hozier – Hozier
Nog zo’n album waar ik lang op heb moeten wachten. In 2013 maakte ik kennis met de Take Me To Church EP, een prachtig staaltje vakmanschap en de vocalen grepen me meteen bij de strot. En dat titelnummer is niet eens het sterkste nummer van deze plaat ;) Ik vermoed dat we nog lang plezier gaan beleven aan de muziek van deze jonge Ier!



Tip 6: My Brightest Diamond – This Is My Hand
Ik hou van de stem van Shara Worden, ze is klassiek geschoold en zingt met ogenschijnlijk gemak. Op This Is My Hand lijkt alles op de juiste plek te vallen, waar eerdere MBD albums niet consistent genoeg waren. Dit album is theatraal, dansbaar, gelaagd en de nummers blijven goed hangen. Prachtig!



Deze albums ga ik de komende tijd wat beter beluisteren: Vashti Bunyan – Heartleap, Elephant Stone – Three Poisons, Magnus – Where Neon Goes to Die.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten