woensdag 11 mei 2016

Een dagje naar... de Gobbins

Het voordeel (maar ook nadeel) van werken in de toeristische sector is dat je veel ideeën opdoet voor reizen en dagtripjes. Ik had de Gobbins al een tijdje op mijn 'wish list' staan en het ging er dan eindelijk van komen! Het is altijd leuk om bezoek te krijgen, zeker als je daardoor wat van je eigen lijstje kunt afstrepen. Het was ook nog eens bijzonder aangenaam weer, met (voor Noord Ierland) zomerse temperaturen.

De Gobbins is een 'nieuwe' toeristische attractie aan de noordkust van Ierland. Tussen aanhalingstekens, want het opende voor het eerst haar deuren in de jaren 20 van de 20e eeuw. Het was toentertijd ongeveer even populair als de Giant's Causeway! De Gobbins is een wandelpad dat verschillende soorten bruggen, een tunnel en uitgehouwen treden combineert - het is daardoor niet voor iedereen geschikt. Je mag er alleen onder begeleiding op, en je krijgt ook een kek helmpje op je hoofd. En die heb je zeker nodig, ook als je wat kleiner bent! Terwijl ik mijn voeten zorgvuldig op de oneven trapjes plaatste bedacht ik hoe knap het wel niet was van die Edwardiaanse dames, dat ze met jurk en al dat pad bewandelden...

Al met al ben je zo'n 2,5 uur onderweg, je krijgt erg veel waar voor je geld! Je volgt een pad dat pal langs de kliffen loopt, en op sommige plekken ga je dus over (en onder) het water. Ieder stukje heeft een verhaal, ik vond vooral de grot die gebruikt werd voor de zout smokkel (ja, echt waar!) erg interessant. We liepen langs bijzondere rotsformaties, broedende (en schijtende) vogels en we zagen ook een stukje Schotland. Op het moment dat wij de tour deden was pas éénderde van de vogelpopulatie aangekomen, er zullen over een tijdje ook puffins (yay!) te zien zijn. Voor mij dé reden om nog een keer terug te gaan voordat ik de grote oversteek ga maken!


Dit was de Gobbins aan het begin van de 20e eeuw...


En zo ziet het er nu uit...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten