woensdag 1 juli 2015

Cinema Challenge (6)

Zeg... kan de tijd niet wat langzamer gaan? Heb ik meer tijd om films te kijken! ;)
Ik was een hele week vakantie aan het vieren in Nederland maar het is me toch gelukt 4 films in de bioscoop te zien - zoals gebruikelijk verschillende genres. ;)

Na een half jaar Cinema Challenge staat de teller op 22, ik ben er erg tevreden mee!

Tip: Stijn en Michelle doen een Movie Challenge, handig als je geen tijd/zin/geld hebt om naar de bios te gaan maar wel een filmpje wil zien. Goeie inspiratie!

1. Man Up (komedie)



Ik ben fan van Simon Pegg. Hij heeft zo'n heerlijk droog hoofd (als je begrijpt wat ik bedoel) en gecombineerd met goeie teksten en delivery zorgt hij voor een brede grijns op mijn gezicht. In Man Up waagt hij zich aan het romcom-genre, maar het is er wel één met een twist. Het verhaal speelt zich af in Londen, waar een cynisch meisje (Lake Bell, een Amerikaanse actrice die dat goed weet te verbloemen) per ongeluk op een blind date gaat met een hopeloze romanticus (Simon Pegg dus). Met hilarische gevolgen. ;) Wat ik zo leuk vond aan deze film is dat het over 2 mid/ eind dertigers gaat, met vlagen ontzettend eerlijk/ realistisch is en dat voor de verandering de karakters gewisseld zijn. Ik zal verder niet te veel verklappen, ga 'm vooral zelf zien!

2. Spy (komedie/ actie)



De tweede spionnenfilm dit jaar: na Kingsman is het nu aan Melissa McCarthy en co. om de boel op stelten te zetten. Een komedie waarbij de grappen in hoog tempo op je afgevuurd worden - met wisselend succes. Na een tijdje was ik wel een beetje klaar met de vuilbekkerij van mevrouw McCarthy, voor mijn gevoel had het niet echt een functie meer. Maar gelukkig waren er nog andere karakters die mij heeeel hard lieten lachen, Jason Statham voorop. Ik had geen idee dat hij zo grappig uit de hoek kan komen, zijn karakter is compleet over the top. Miranda Hart is ook leuk, met d'r dorky uitstraling - tall girls unite!

Uiteindelijk heb ik zo'n beetje de hele film gelachen - betere therapie bestaat er niet ;)

3. Jurassic World (actie én dino's!)



In 1993 kwam Jurassic Park uit, waar ik als 7-jarige heeel graag naartoe wilde. Mijn broers (en ik ook wel een beetje) waren dino-gek dus gingen we samen met moeders naar de bios. Ik vond het vooral érg spannend, elke keer als de muziek aanzwelde dook ik in mijn moeder's schoot. 's Avonds droomde ik dat Tyrannosaurus Rex door het huis banjerde en dat ik vooral mijn tenen onder het dekbed moest houden. Een paar jaar later zag ik de film opnieuw en vond ik 'm vooral erg grappig (man op wc, anyone?).

22 jaar later (omg, ik word oud!) is er een nieuw deel, vol nieuwe effecten en dinosaurussen. Weer naar de bioscoop dus! Ik vond het een vermakelijke film, ook al zaten er een paar onwaarschijnlijke dingen in (zal hier geen spoilers plaatsen). Chris Pratt is een toffe acteur, Raptors zijn gaaf en die grote dino-walvis (?) vond ik ook cool. Jurassic World heeft me trouwens een belangrijke les geleerd: als ik ooit sneller wil rennen dan een T-Rex, moet ik zorgen dat ik hakschoenen aan heb! :P

4. Mr Holmes (kostuumdrama)



Na het lompe geweld van Spy en Jurassic World was het tijd voor een rustige film. Ik had geen enkele trailer gezien van Mr. Holmes voordat ik de bioscoopzaal in stapte: de poster (Ian McKellen in pak + bijpassende hoge hoed) was voor mij reden genoeg deze film te checken. Bij de opening credits wist ik al dat het goed zit: de BBC levert (vrijwel) nooit half werk en zorgt er voor dat het a) historisch correct is, b) prachtig verzorgde kostuums bevat en c) er mooie landschappen in beeld komen. Ik hou wel van trage films met veel overpeinzingen en karakterontwikkelingen. Sir Ian is werkelijk in bloedvorm, zowel als oude als minder oude versie van Sherlock Holmes. Maar ik wil ook even stil staan bij de acteerprestaties van Milo Parker, die de jonge Roger speelt. Hij deed me denken aan Thomas Brodie-Sangster, die het schattige jochie in Love Actually speelt. Het zoveelste Britse talentje, als je het mij vraagt!



4 opmerkingen:

  1. O o o mijn movie challenge gaat echt heel slecht haha. Ik ben nog steeds niet naar Jurrassic World geweest! Potver!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yes, dit weekend Man Up gekeken! Die staat in mijn oktober movie challenge update :) Ik heb me kostelijk vermaakt, heerlijk zo'n film die cliché's grotendeels weet te ontwijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit weekend Man Up gezien, en je kunt aan het eind van deze maand lezen dat onze meningen grotendeels overeen komen :) Heerlijke romcom!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, we hebben wel ongeveer dezelfde smaak Stijn. ;) Fijn om te zien dat je Man Up zo leuk vond! Heb 'm laatst herkeken en hij blijft leuk...

    BeantwoordenVerwijderen