zondag 14 juni 2015

Adventures in Belfast: vintage (s)hopping, bloemetjes en zonneschijn

Het mooie weer heeft Belfast ein-de-lijk bereikt, het is nog niet super warm (zo'n 17 graden) maar de zon schijnt al een paar dagen volop. Ik keek dan ook erg uit naar het weekend, eindelijk tijd om er van te genieten! Gisteren moest ik het een en ander regelen, waaronder een outfit voor Bloomsday. Dit is 'James Joyce dag', 16 juni. Het is vernoemd naar de hoofdpersoon van Ulysses (nooit gelezen overigens) en het is een groot evenement in Dublin. Ik moet gewoon werken die dag, maar een collega vond het een goed idee om verkleed naar het werk te komen. De Ewardiaanse kledingstijl voor dames is moeilijk aan te komen (lange plofjurken met enkellaarsjes) dus ik besloot voor de mannenvariant te gaan: vlinderdasje, blouse en hoed.

Het was meteen een mooie gelegenheid om langs wat vintagewinkels in Belfast te gaan. Ik vind het altijd leuk om daar te snuffelen, het zijn echte 'hipstertenten' met platenspelers, obscure posters en kleurrijk personeel. De namen zijn ook leuk, zoals the Rusty Zip, Yellow Submarine, Octopus' Garden en the Vintage Magpie. Uiteindelijk heb ik een 'bowtie' kunnen vinden, alle vintage hoedjes waren helaas te klein. Gelukkig had de H&M nog een passend zwart hoedje, dat ik best voor 'gewone' gelegenheden kan gebruiken. Ik heb ook een eyepatch gehaald, aangezien meneer Joyce er wel eens 1 op had. Of ik die dinsdag ga dragen weet ik nog niet. :P

Na mijn shopavonturen was het tijd voor de boekenmarkt ihkv het Belfast Book Festival. Althans, dat dacht ik. Het bleek een braderie te zijn met vooral kinderactiviteiten en -boeken. Het was goed toeven in het gras met een stuk pizza van 'Pizza VanTastico' (ja, een pizzabus! lekker joh). Het was leuk hier even rond te lopen, ik heb ook weer wat inspiratie opgedaan.


Vandaag was minder uitbundig zonnig, maar nog steeds erg aangenaam. Een mooie dag om er met Ronnie (de auto) op uit te gaan! Ik hou van mini roadtrips en het was wel weer eens tijd voor wat nieuws. Ik ga graag richting County Down, zo ben ik al een paar keer naar Strangford Lough geweest en nu was het tijd om wat meer landinwaarts te gaan verkennen. 20 minuten van Belfast ligt Rowallane Garden, een landgoed zoals je die wel vaker ziet in (Noord) Ierland: ommuurde tuinen, bossen en oude gebouwen/ muurtjes. Ik ben erg blij met mijn National Trust abonnement, dat ik afgelopen november heb gekocht. Na zo'n 6 bezoeken heb je de kosten eruit (58 pond per jaar, als ik me goed herinner) en dat was een tijdje geleden al het geval. Goedkope dagjes uit dus!

Ik was er mooi op tijd, ik ben tijdens mijn wandeling over het terrein (zo'n anderhalf uur inclusief genieten op de bankjes) slechts 1 persoon tegengekomen. De vele (exotische) planten waren nog in bloei, prima timing dus. De bloemen roken heerlijk, de vogeltjes twinkeleerden naar hartelust en ik heb echt genoten! Dit was mijn eerste bezoek aan Rowallane Garden, maar zeker niet het laatste. Ik had mijn goede wandelschoenen niet bij me en de volgende keer ga ik het langere struinpad uitproberen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten