donderdag 4 juni 2015

Cinema Challenge (5)

Wow, mei vloog echt voorbij! Ik heb afgelopen maand een heerlijke mix aan genres in de bioscoop gezien, met een nieuw record wat betreft hoe 'veel' ik heb betaald voor een kaartje. Benieuwd? Lees dan vooral verder... ;)

1) Shaun the Sheep movie (klei-animatie)

Waar veel mensen tijdens hun studententijd Spongebob keken, was ik fan van Shaun the Sheep & Phineas and Ferb. Toen ik zag dat er een film is gemaakt van mijn favoriete schaapje(s) wist ik meteen dat ik er naartoe wilde ;) Door de (voor mij) rottige tijden duurde het even voordat ik 'm kon gaan zien maar het stelde zeker niet teleur! Het begon al met de prijs: hij draaide in het kader van Kids Club en dat houdt dus in dat elk kaartje 1 pond 50 is, dus ook voor grote kinderen zoals ik. Hulde! De film is erg leuk geworden, vol leuke grapjes en verwijzingen naar andere films (de kokosnoten scene en de 'Hannibal Lecter- kat' zorgden bij mij voor de slappe lach!). Er is veel aandacht besteedt aan de kleinste details, een prachtig kunststukje dat voor alle leeftijden leuk is :)



2) Far from the Madding Crowd (kostuumdrama/ boekverfilming)

Ik ken aardig wat zwijmelboeken en de bijbehorende verfilmingen (ik ben trots op mijn Austen/ Bronte dvdcollectie) maar van dit boek van Thomas Hardy had ik nog nooit gehoord. Ik heb het inmiddels in huis gehaald en het staat in de planning. Maargoed, de film dus. Het is een redelijk standaard verhaaltje: onafhankelijke dame (Carey Mulligan, zij is awesome!) runt in haar eentje een boerderij en krijgt vanuit drie hoeken romantische voorstellen. Natuurlijk is het in het begin duidelijk wie het uiteindelijk wordt, maar moet er eerst nog een boel drama doorstaan worden. Het was mijn eerste kennismaking met de Belg Matthias Schoenaerts, met een prima accent en hoog zwijmelgehalte, haha. Af en toe heb ik daar gewoon behoefte aan! Het verhaal gaat lekker traag, zodat je goed kunt genieten van de prachtige kostuums en beelden van het Engelse platteland (veel schapen, altijd goed). Dat Bathsheba (ja zo heet ze echt!) halverwege de film een abrupte karakter omslag maakt (van feisty chick naar onderdanig schaapje) stoorde me wel een beetje maar uiteindelijk heb ik hier erg van genoten. Deze wil ik best aan mijn collectie toevoegen :)



3) Pitch Perfect 2 (musical/ komedie)

Deel 1 was een paar jaar geleden een leuke verrassing: goeie mashups, prima typetjes en gewoon prima vermaak. Ik had wel mijn twijfels bij deel 2 (want hoe kun je zo'n succes evenaren, laat staan overtreffen?) en ondanks dat deel 1 nog steeds stukken beter is heb ik me prima vermaakt. Fat Amy en Beca (Rebel Wilson & Anna Kendrick) zijn nog steeds met stip mijn favo karakters - met als hoogtepunt Amy's "I'm a free range pony, you can't tame me" :P De liedjes waren weer dik in orde maar het verhaal was maar slapjes en de grapjes waren soms echt te flauw. En het nieuwe karakter (setup voor deel drie?) vond ik a) ronduit irritant b) redelijk overbodig. Maar over het algemeen was dit gewoon een prima voldoende. :)



4) Tomorrowland (avontuur/ fantasy)

Disney goes sci-fi, dat is Tomorrowland in een notendop (in Nederland & Belgie heet de film anders vanwege een zeker festival...). Ik had de trailer een paar keer gezien maar na de zoveelste keer wist ik nog steeds niet wat ik er van moest verwachten. Is ook wel een keer leuk, toch? Het is een leuke avonturenfilm geworden, met best veel geweld voor Disney begrippen. Het verhaal is flinterdun: meisje en uitvinder gaan op zoek naar 'Tomorrowland' en proberen de wereld te redden. Zoals het hoort bij een Disneyfilm komt er een hoop moraal om de hoek kijken, het lag er dik bovenop. Hoewel ik dat erg jammer vond heb ik toch best genoten van deze film, visueel is het dik in orde. En Hugh Laurie is altijd een goede toevoeging ;)



5) Mad Max: Fury Road (apolocalyptische actie)

Ik sloot de maand mei af met een knotsgekke actiefilm, Mad Max. Ik heb de originele Mad Maxen nooit gezien (na een kwartier haakte ik af) dus ik ging behoorlijk onvoorbereid de bioscoopzaal in. En het stelde niet teleur! Het verhaal stelt niet zo veel voor, maar het is net genoeg om alle lompe en knettergekke actiescenes te dragen. Laat ik daar nou net een zwak voor hebben... ;)

Oh en Charlize Theron is echt BADASS in deze film!


2 opmerkingen:

  1. Mad Max stond al op m'n lijstje, evenals de oude films. Van jouw films ben ik benieuwd geworden naar Far From The Maddening Crowd. Zit Man Up trouwens in de volgende maand alweer? Leuke update iig! Ik hoop er ook weer gauw eentje uit te rollen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Man Up komt volgende maand inderdaad! Ik hoop deze maand o.a. Spy en Jurassic World mee te pikken :)

    BeantwoordenVerwijderen