maandag 11 mei 2015

Lesgeven in Belfast: fietsen, BBQ masters en vloeken in de les

Vandaag was mijn laatste reguliere 'Dutch for Planners' les: na iets meer dan 20 lesweken hoeven de jongens alleen hun examens nog af te ronden en dan zit de cursus er op. Het was ontzettend leuk om te doen, het voelde echt als een uurtje ontspanning naast mijn gewone full-time baan. Het was de eerste keer dat ik Nederlands gaf, en ik heb er veel van geleerd. Hoe pak je bijvoorbeeld de uitspraak van de G aan? Na een tijdje stoeien kwamen we samen tot de conclusie dat ze moesten doen alsof ze Schots waren (de eindklank in 'loch' komt nog wel redelijk in de buurt) en dat zorgde voor aardig wat hilariteit ;)

Humor was sowieso het toverwoord tijdens de les. Nu is dat heel makkelijk als je maar 2 studenten hebt en ik denk dat ze hierdoor aardig wat dingen hebben opgepakt. Het werkwoord 'kunnen' bijvoorbeeld. Toen ik voor het eerst 'kunt' zei in de les keken ze me met grote ogen aan - zei je dat nou écht?! Ook het woord burgemeester zullen ze niet snel vergeten - ze dachten in eerste instantie dat de tekst over een barbecue master ging...

Ik ben best tevreden over de les, al zijn er miljoenen onderwerpen waar ik het graag over had gehad (en was het niet altijd even makkelijk om geschikt -en niet te kinderachtig- materiaal te vinden). Een beginnerscursus van 1 uur per week, 20 uur in totaal is natuurlijk erg weinig en ik hoop dat ze genoeg hebben opgestoken van de Nederlandse taal en cultuur om volgend jaar tijdens hun Erasmus studie met een goed gevoel door Amsterdam te kunnen lopen. Ze weten in ieder geval alles van fietsen, polders, molens en eten...

Een favorietje tijdens de lessenreeks was de serie Nederland van Boven, met nogal dramatische achtergrondmuziek en presentatie. De man die op het dak van het flatgebouw de show aankondigt met 'Dit is Nederland... van boven' (en dan heel theatraal naar de lucht wijst) heeft grote indruk gemaakt ;) Er zijn zelfs plannen om een serie 'Belfast van Boven' te gaan maken, haha!



Ik heb genoten van deze nieuwe uitdaging en ik heb het Language Centre alvast laten weten dat ik in september weer beschikbaar ben. Tot die tijd ga ik lekker genieten van mijn vrije maandagavonden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten