dinsdag 26 mei 2015

Best Kept Voorpret: Vrijdag

Nog maar een paar weekjes en dan is het zo ver: Best Kept Secret 2015! Net zoals vorig jaar reis ik af naar het zonnige zuiden van Nederland (dit keer vanuit Belfast) om bandjes te kijken, dansjes te doen, lekker te eten en wat muziekvrienden weer te zien. Ik heb al een voorlopig blokkenschema in elkaar geflanst, met opvallend weinig moeilijke keuzes. De enige jammere overlap is Jesus & Mary Chain vs Liima, maar gezien de cultstatus van eerstgenoemde ga ik daarvoor. Ik hoop Liima (reïncarnatie van Efterklang) ooit nog eens ergens anders te zien.

Here we go: vrijdag voorpret!

15:00 – 15:45 METZ (TWO)

Ik heb nog geen idee hoe laat ik op het terrein zal zijn, maar dit zou een goed moment zijn om in de festival stemming te komen. Ik zag METZ ooit midden in de nacht op Haldern (in de Spiegeltent) en dat was één grote bak herrie. Wel lekkere herrie overigens. Of het overdag werkt? We zullen zien…

17:15 – 18:00 Strand of Oaks* (ONE)

Soms verrassen voorprogramma’s je. Een paar jaar geleden speelde Strand of Oaks (aka Tim Showalter) als support voor Damien Jurado en ik werd enorm geraakt door zijn persoonlijke teksten en mooie stem. Het nieuwste album HEAL is wat minder ingetogen dan zijn voorgangers, maar ik vind het nog steeds erg fijn. En ik hoop dat hij Shut In speelt, wat mij betreft één van de mooiste teksten uit 2014.



18:00 – 18:45 Daniel Norgren* (THREE)

Daniel Norgren & ik go way back. Ik zag hem ooit in een karig gevulde bovenzaal tijdens Crossing Border in Den Haag, waar hij iedere aanwezige bluesrockliefhebber omver blies met zijn one man band. Een paar jaar later zag ik hem nog een keer, dit keer voor wat meer mensen. Ik weet nog niet zo goed wat ik van zijn nieuwste album vind maar ik ga er van uit dat het live een feestje wordt. Zo lang ‘ie Whatever Turns You On speelt ben ik blij ;)

18:45 – 19:30 Circa Waves (ONE)

Ieder festival heeft een paar gitaarbandjes nodig en Circa Waves is best een leuke. Verder kan ik er niet zo veel zinnigs over zeggen, wellicht later meer ;)

19:30 – 20:30 Daniel Romano (THREE)

Ik hou wel van een goede dosis country op z’n tijd. Steelguitar, snik in de stem, het leed van de wereld op je schouders.. en dan zachtjes heupwiegen.

20:30 – 21:30 The Tallest Man on Earth* (ONE)

Ik zag the Tallest Man on Earth voor het eerst live in 2007 (of was het 08?) en sindsdien is deze Zweed behoorlijk gegroeid (pun intended, denk ik?) De nieuwste plaat moest een tijdje sudderen bij mij, want de solo sound is nu echt verleden tijd. Het kenmerkende getokkel & bijpassend stemgeluid is gelukkig gebleven. Ik ben benieuwd hoe het met band klinkt.

21:30 – 22:30 The Jesus & Mary Chain* (TWO)

Voordat deze band bekend werd gemaakt kende ik eerlijk gezegd alleen ‘Just Like Honey’ écht goed. Maar gezien de cultstatus van deze band moet ik er gewoon bij zijn. Het is duidelijk waar Black Rebel Motorcycle Club hun mosterd vandaan hebben en ik ga er van uit dat het een heerlijk uurtje vol fuzz, shoegaze en psychedelica wordt. Ik ben blij dat ik nu wat langer haar heb, kan ik m’n lokken lekker laten wapperen :P

22:30 – 23:45 The Libertines* (ONE)

Jeugdsentiment! Ik zag ze in oktober nog in de HMH en nu ben ik er zeker weten weer bij. Lekker meebléren met hete hits zoals Time for Heroes en (persoonlijk favoriet) I get Along. Na dit optreden is mijn must-see lijstje klaar dus mocht mijn lijf het begeven kan ik direct mn tentje in :P Ik ben tenslotte geen 16 meer… (en mocht ik het wel overleven ga ik m'n beentjes losdansen bij FOUR, altijd leuk!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten