maandag 20 april 2015

Een muzikaal weekend...

Soms heb je van die weekenden waarin je van het ene leuke ding in het andere rolt :) Afgelopen weekend was ronduit awesome! Het begon donderdagavond eigenlijk al, met een spontane avond uit met collega's. Vrijdag werkte ik tot 4 uur zodat ik de bus naar Dublin kon pakken - en dan meteen ook nog wat extra slaap ;) Ik had namelijk een kaartje voor de albumpresentatie van Colm Mac Con Iomaire, een violist die veel met the Frames heeft gewerkt. Met the Frames heb ik niet zo veel maar zijn solowerk vind ik ronduit prachtig. Het is een mix van klassieke en traditionele Ierse muziek, een combinatie die mij heerlijk tot rust brengt. Na 7 jaar is er dan eindelijk een tweede album en ik twijfelde geen moment toen ik zag dat hij dit concert zou geven. Het was meteen ook mijn Whelan's debuut: dit is een redelijk legendarische concertlocatie en het voelde als een huiskamerconcert (misschien kwam dat door het feit dat een groot deel van het publiek vrienden en familie van Colm en de band was).


Er hing dus een heerlijk sfeertje en dat werd naarmate de avond vorderde alleen maar beter. Interessante anekdotes en typisch Ierse humor wisselden elkaar af - en als je Sherlock en Doctor Who referenties maakt kun je bij mij niet meer kapot ;) En de muziek? In 1 woord PRACHTIG. Het nieuwe album werd in zijn geheel gespeeld, aangevuld met wat oude nummers (waaronder mijn favoriet Emer's Dream/ Aisling Eimear) en traditionele jigs. Het was zó leuk dat ik mijn bus miste, waardoor ik 2 uur heb moeten wachten op de volgende - maar het was het meer dan waard ;)



Na een nachtelijk avontuur in een vervaarlijk rammelende bus maakte ik me na een korte nachtrust klaar voor het volgende muzikale avontuur: Recordstore Day! Ik heb dan wel geen platenspeler hier maar dat betekent niet dat ik mijn lokale platenboer(en) niet ondersteun. De zon scheen lekker en op het 'terrasje' bij Good Vibrations (een legendarische zaak uit de jaren 70) hebben we ontzettend veel lol gehad om de single van Bruce Willis, Respect Yourself. Dit was echt de vondst van de dag/maand/jaar/eeuw!


Uiteindelijk heb ik mezelf getrakteerd op 2 plaatjes, en mezelf voorgenomen dat ik toch maar op zoek ga naar een leuk klein platenspelertje. Ik mis het namelijk soms best wel, het zorgt ervoor dat je bewuster met muziek bezig bent. Wordt vervolgd dus!

Na het avondeten gingen we uiteraard nog even de kroeg in en later naar de Menagerie, een kroeg/club van het duistere soort ;) Maar wel eentje waar ik me heerlijk op mijn gemak voel. Ze draaien wazige muziek, de verf bladdert van de muren en er staat altijd een bedenkelijke film geprojecteerd op de zijmuur - helemaal mijn ding dus! Na een tijdje kwam de man met de hamer op bezoek en besloot ik naar huis te gaan - zo ontzettend rock 'n roll ;) Maarja, ik ben tenslotte geen 18 meer...

En tot slot: 2 filmpjes van het concert. Enjoy!

Emer's Dream/ Aisling Eimear:



Jig:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten