maandag 13 april 2015

Music Monday: the best of 2015 (so far)

April is alweer halverwege, tijd voor een tussenstand wat betreft albums uit 2015. Er is al veel moois uitgekomen en er liggen nog aardig wat plaatjes klaar om beter beluisterd te worden. Ik ben namelijk een beetje verslaafd aan (en verliefd op) de nieuwe plaat van Sufjan Stevens, Carrie & Lowell. Dat had ik in mijn vorige overzicht al enigszins voorspeld maar dat ie zó mooi zou worden... pfoe. Ik verwacht niet dat er dit jaar iets zal uitkomen wat me nóg meer ontroert en meesleept. Carrie & Lowell is eerlijk, breekbaar en melancholiek - en dat alles met de heerlijk kenmerkende en rustgevende stem van Sufjan. Mijn 'Song van het Jaar' is ook al bekend, namelijk The Only Thing. Natuurlijk, een single als Should Have Known Better is ook verschrikkelijk mooi en indrukwekkend, maar the Only Thing liet me vanaf de eerste luisterbeurt al sniffen (en een klein beetje huilen). En als een nummer dat na tig luisterbeurten nog steeds kan veroorzaken, is het een Hele Goede. Wow.



(die tekst ook... pffff...)

Should I tear my eyes out now?
Everything I see returns to you somehow
Should I tear my heart out now?
Everything I feel returns to you somehow
I want to save you from your sorrow


Om geen Sufjan-overkill te krijgen (kan dat eigenlijk?) heb ik af en toe ook wat anders geluisterd. En dat beviel ook hoor, begrijp me niet verkeerd ;)
Voila, dit zijn mijn andere tips, in willekeurige volgorde:

Jose Gonzáléz - Vestiges & Claws


Favoriet: Open Book

Waar ik vorig jaar veel in Nick Mulvey-modus was is het dit jaar Jose Gonzáléz aan de beurt. Waar ik hem eerder een beetje links liet liggen (ik vond het maar saai) ben ik na Cross Linx 2014 helemaal om. Wat een fijne stem & gitaarspel! Ik word hier zo rustig van... dit album staat dan ook niet voor niets op mijn meditatie/ yoga playlist ;)

Noel Gallagher's High Flying Birds - Chasing Yesterday


Favoriet: The Dying of the Light

Voor mijn gevoel is dit album er al een heel lange tijd; Noel Gallagher weet wel hoe je een instant klassieker moet schrijven ;) Vorige maand zag ik hem live en ook toen wisten de nummers te overtuigen. Een heerlijk rockalbum van de bovenste plank...

My Morning Jacket - The Waterfall


album nog niet officieel uit

Eigenlijk is dit de eerste My Morning Jacket release die ik bij (technisch gezien zelfs voor) de release meteen beluister. Jim James heeft een gouden keeltje maar de voorgaande albums wisten me niet helemaal te overtuigen. Dat is nu wel anders: The Waterfall is constanter en staat vol met ingenieuze en zonnige liedjes. Fascinerend, meeslepend en intrigerend!

The Tallest Man on Earth - Dark Bird is Home


album nog niet officieel uit

Toen ik single Sagres voor het eerst hoorde was ik een beetje sceptisch: dit was niet de kleine lange man die mij in 2007 omver blies met zijn gitaargetokkel! Na een paar keer Dark Bird is Home te hebben gehoord ben ik nog niet helemaal overtuigd, hoewel er genoeg mooie nummers op staan. Het is allemaal wat voller, en ik denk dat ik er gewoon aan moet wennen...

Vetiver - Complete Strangers


Favoriet (op dit moment): Shadows Lane

Ik ben absoluut geen Vetiver kenner, ik geloof dat ik er jaaaren geleden wel eens wat van geluisterd heb maar ik had een ander soort muziek in gedachten. Dit klinkt best lekker & zonnig en doet het goed bij de voorzichtige eerste lentedagen (of lente-uren, iets dat meer van toepassing is in Belfast :P). Goeie sfeer...

(Nog) niet overtuigd: Death Cab for Cutie - Kintsugi & Laura Marling - Short Movie
Nog vaker luisteren: The Mountain Goats - Beat the Champ

1 opmerking:

  1. Je hebt me benieuwd gemaakt naar My Morning Jacket! En Sufjan moet ik ook snel maar eens luisteren.

    BeantwoordenVerwijderen