maandag 1 september 2014

Fietsen in Belfast

Fietsen in Belfast is best een avontuur! :)

Laat me beginnen met zeggen dat het beter geregeld is dan 4 jaar geleden. In sommige delen van de stad zijn er stukken fietspaden 'gemaakt' (hier kom ik nog op terug) en er wordt duidelijk meer gefietst. Ze zijn op de goede weg ;)

Maargoed. De fietspaden. Zoals ik al zei, ze zijn er maar ze varieren van een halve meter tot een halve straat lang. En daarna moet je dus gewoon weer de weg op ;) Of er zijn mooie groene vakken voor de verkeerslichten geschilderd, maar kun je niet via een mooi groen pad naar dat vak komen. Het lijkt wel een spel: dat groene vak is de veilige haven, hoe je er komt is een avontuur.


De fietsstroken die er zijn worden trouwens ook érg vaak gebruikt als extra parkeerruimte, dus moet je óf achter de auto's gaan rijden óf de stoep op. Veel fietsers gaan hier de stoep op maar daar ben ik zelf niet zo'n fan van. Ze hebben trouwens op weg naar mijn huis een soort 'vrijliggend' fietspad gecreëerd door een stuk stoep te beschilderen, maar dan krijg je dus dit soort taferelen.... en je moet dan nog steeds de stoeprand af en op (gelukkig heb ik dikke banden..)


Er zijn wel meer van dit soort gevaarlijke situaties. Maar het idee is goed :)

En dan nu de fietsers. Ik ga met een redelijk gangetje naar mijn werk maar ik doe geen extra moeite om hard te fietsen - het is tenslotte nog vroeg en ik moet nog de hele dag. Het merendeel van het woon-werk fietsverkeer denkt daar anders over. Zij sjezen in een volledig Tour de France outfitje (met rugzak) met en moordgang door de straten en ik kan niets anders dan grinniken als ik dit zie. Hun race ziet er echt grappig uit! Ik vertik het trouwens om een helm te dragen en ik ben gelukkig niet de enige. Het is me ook niet helemaal duidelijk of het nou wettelijk verplicht is maar ik geloof niet dat het een prioriteit is van de lokale politie ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten