maandag 28 december 2015

Music Monday - de beste albums van 2015

Het jaar is ten einde, tijd om de balans op te maken! 2015 was een mooi muziekjaar, waarin ik misschien wat minder artiesten luisterde, maar wel veel moois heb gehoord. Qua concerten was het ook een stuk rustiger dan in 2014, aangezien er in Belfast niet zo veel keuze is en ik iets écht heel goed moet vinden voordat ik het in Dublin ga zien. De twee concerten van Sufjan Stevens waren erg bijzonder, vooral het eerste concert in Dublin. Ook heb ik fijne herinneringen aan het Best Kept Secret festival en het dagje Lokerse Feesten (met Belle & Sebastian & dEUS!). The Mountain Goats en Ólafur Arnalds in Dublin waren ook erg gaaf. 2016 heeft al twee mooie dingen in petto: ik ga ein-de-lijk Joanna Newsom live zien en het kaartje voor Best(ie) Kept Secret is ook al in de (digitale) pocket!

Terug naar 2015. Zoals ik al zei, het was een mooi muziekjaar - met oude liefdes en nieuwe ontdekkingen. Voor iedere stemming een album, en sommige albums heb ik een tijd lang (figuurlijk) grijsgedraaid. Ik heb er een top 10 van gemaakt, maar er zijn natuurlijk meer pareltjes uitgekomen. Die zal ik in willekeurige volgorde aan het eind nog even noemen! De nummer 1 stond eigenlijk in het begin van het jaar al vast, maar 2 t/m 4 komen hier behoorlijk dicht bij in de buurt. Bij ieder album noem ik tussen haakjes mijn favoriete nummer (op dit moment), mocht je geinteresseerd zijn in een korte introductie. Je kunt ook gewoon de Spotify lijst aanzetten... ;)

1. Sufjan Stevens – Carrie & Lowell (The Only Thing)

Prachtige teksten, heerlijke stem... ik kan hier de hele dag naar luisteren. Niet alleen album van het jaar, ook artiest van het jaar!



2. Joanna Newsom – Divers (Time, as a Symtpom)

Elke keer als ik het album Divers hoor ontdek ik weer een nieuw favoriet zanglijntje, melodietje of tekst. Pareltje!



3. City & Colour – If I Should Go Before You (Killing Time)

Hernieuwde kennismaking met de muziek van Dallas Green en ik ben best een beetje verslaafd aan dit album! Stuk voor stuk sterke liedjes die lekker blijven hangen. ;)



4. Colm Mac Con Iomaire – And Now the Weather (A Farewell to the Sea)

Dit instrumentale pareltje heeft veel door mijn boxjes geschald in 2015. Geweldige mix van traditionele Ierse muziek en klassieke instrumenten!


(Mijn favoriete nummer staat niet op YouTube dus deel ik het prachtige The Finnish Line)

5. My Morning Jacket – The Waterfall (Compound Fracture)

Ook een constante factor dit jaar, gewoon goede nummers met een bijzondere stem! Jim James kan je uit duizenden herkennen..



6. Ghost – Meliora (From the Pinnacle to the Pit)

Dit is een beetje een vreemde eend in de bijt. ;) Lekker rocken!



7. Madisen Ward and the Mama Bear – Skeleton Crew (Silent Movies)

Deze band stond in het voorprogramma van Sufjan Stevens in Dublin en sinds dat concert vind ik het album nóg leuker. Het plezier spat er van af!



8. Noel Gallagher’s High Flying Birds – Chasing Yesterday (The Dying of the Light)

Noel Gallagher is één van die artiesten die nummers kan maken die klinken alsof je ze al jaren kent. Chasing Yesterday staat er vol mee...



9. José Gonzalez - Vestiges & Claws (Open Book)

Nog zo'n heerlijke chill plaat. Oogjes dicht, meeneuriën en genieten - ik word hier zo heerlijk rustig van!



10. Phil Cook – Southland Mission (Ain’t it Sweet)

Dit album ademt vakmakschap en liefde voor muziek. Phil Cook is eenderde deel van Megafaun, ook al zo'n fijne folk/americana/roots band - hopelijk komt er volgend jaar een nieuw album!



Net buiten de top 10: Belle & Sebastian - Girls in Peacetime Just Want to Dance, Foals - What Went Down, Noah Gundersen - Carry the Ghost, The Tallest Man on Earth - Dark Bird is Home en Lord Huron - Strange Trails.

2 opmerkingen:

  1. Wow, je omschrijft die plaat van Noel echt heel goed, klopt precies! Ik vond hem wel leuk, maar niet heel boeiend. Denk dat ik er ook op uitgekeken kan raken als ik hem vaker luister (heeft overigens niks met mijn Stoïstijnse concertbeleving op BKS te maken ;)). Verder is je nummer 1 ook niet meer dan terecht, en José González vond ik ook heerlijk. Dat was sowieso een van mijn beste muziekluisterervaringen van dit jaar: lekker op zondagochtend fietsen met een warm lentezonnetje erbij. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. José deed het ook goed tijdens m'n wandelingen dit jaar! Elk moment van de dag ;)

    BeantwoordenVerwijderen