woensdag 23 december 2015

Kerst in Belfast

Dit is het tweede jaar dat ik de 'donkere dagen voor Kerst' hier in Belfast beleef. Donker tussen aanhalingstekens, want de hele stad is al vanaf 14 november in kerstsferen. Dat is namelijk de dag dat de Continental Christmas Market haar deuren opende, een gezellige markt pal voor het stadhuis in het centrum. En net zoals vorig jaar moet ik er erg aan wennen, zo vroeg Kerstdingen tegen te komen. 1 september hoorde ik al Mariah Carey's kerstgedrocht op mijn werk en niet veel later volgden andere kerstriedels in de winkels. Het scheelt dat ik niet zo veel shop, anders was ik helemaal gek geworden! Laatst liep ik bij de Eason's (een grote boekwinkel-keten) en daar draaiden ze (serieus) religieuze hymnes en psalmen... zoiets zou in Nederland niet zo snel voorkomen... Ik vond het in ieder geval heel apart!


Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen Grinch. Ik vind Kerst in bepaalde mate best leuk, maar ik kan écht niet langer dan een maand ermee bezig zijn. Meestal begin ik een week of wat na Sinterklaas, en dat heb ik hier in Belfast ook proberen aan te houden. Het was niet altijd even makkelijk, zeker aangezien het kerstfeestje van het werk al op 4 december gehouden werd. In Titanic Belfast nog wel, een super chique locatie. Het was een leuke avond uit!


De gigantiscche hoeveelheid kerstbomen, knipperende lampjes en overige decoraties worden me misschien soms wat te veel, maar er zijn ook kerst traditities waar ik graag aan meedoe. Allereerst: de kerst trui. Heel fout, maar daardoor juist weer ontzettend cool! Je ziet ze overal, en werkelijk íedereeen draagt ze - naar werk, naar de kroeg... noem het maar op. De prints variëren van nerdy films en series tot LED kerstbomen, 3D kerstmannen en olijke rendieren. Hoe fouter, hoe beter! Ik mocht laatst mijn kerst trui weer uit de kast halen voor Christmas Jumper Day - ik heb er trouwens 2, en ik koos voor de minst warme. Ik zou best de hele dag in mijn kerst truien rond willen lopen, ze zijn zo ontzettend comfortabel!


Het hele jaar door zijn de Noord Ieren al ontzettend vrijgevig (de hoeveelheid charity shops is imposant, en er blijven nieuwe bijkomen) maar ik heb het idee dat ze er met de Kerst nog een schepje bovenop doen. Wat ik fijn vind is dat er niet veel aan huis gecollecteerd wordt: de goede doelen focussen op acties zoals tassen inpakken bij de supermarkten, liedjes zingen in het centrum of met collectebussen bij de winkels gaan staan. Ook worden er spullen ingezameld voor kinderen die in armoede leven, en er worden markten gehouden. Ik kwam laatst de Santa Bus tegen, waar je tegen een kleine vergoeding mee mag met de Kerstman. Ik heb er een paar rond zien rijden, voor verschillende goede doelen. Het zag er leuk uit!


Ik heb mijn best gedaan om in de Kerst stemming te komen, maar tot nu toe voelt het nog niet echt kerstig. Wellicht komt het door de drukte op mijn werk, of het gebrek aan ijzige kou en de daardoor noodzakelijke warme choco's. Morgenochtend ga ik naar huis voor anderhalve week, ik ben er ZO ERG aan toe. Gewoon even he-le-maal niks moeten, filmpjes kijken, lekker eten, lezen, breien en bijkletsen met vrienden en familie.

Fijne feestdagen allemaal!


3 opmerkingen:

  1. Hele toffe trui! Mijn verse nieuwe kersttrui is ook heerlijk comfy inderdaad. Die doe ik na de kerst nog wel een paar keer aan gok ik ;) Hoop dat je een goede kerst hebt gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Was heerlijk relaxed! Hopelijk heb je ook fijne dagen gehad, in je comfy trui... ;)

    BeantwoordenVerwijderen