donderdag 31 december 2015

Cinema Challenge (12)

Op deze laatste dag van het jaar kijk ik terug op wat 2015 zoal gebracht heeft. Eerder deze week zette ik al wat muzikale hoogtepunten op een rijtje, nu is het tijd voor de films die ik in de bioscoop zag. De teller staat op maar liefst 44 films, best netjes al zeg ik het zelf! Ik denk dat goedkope bioscoopkaartjes één van de dingen is die ik het meest ga missen als ik weer terug verhuis naar Nederland. Tot die tijd benut ik het zeker, er zijn genoeg plannen! Of ik weer een maandelijkse 'Cinema Challenge' ga doen weet ik niet, wellicht maak ik er een algemene film blogreeks van - aangezien ik best wat inspiratie heb gehaald uit de challenge van Stijn.

In december zag ik de volgende films:

1. Bridge of Spies (drama/ thriller)



Tom Hanks is één van die acteurs die me (vrijwel) nooit teleurstelt en in Bridge of Spies is 'ie ook weer gewoon Goed. Hij speelt een advocaat die als pion wordt gebruikt in een uitwisseling van een (vermeende) Russische en Amerikaanse spoin, en een Amerikaanse student die op het verkeerde moment op de verkeerde plaats is. Er zit een heleboel onderhuidse spanning in deze film over de Koude Oorlog, op elk moment denk je dat de pleuris gaat uitbarsten. (Of dat gebeurt zeg ik lekker niet!).

2. Victor Frankenstein (drama/ horror?)



Het verhaal van Frankenstein en z'n monster is natuurlijk al ontelbare keren verfilmd, en deze nieuwe versie met James McAvoy en Daniel Radcliffe laat het zien vanuit het perspectief van Igor (de assistent, die niet in het boek voorkomt). In deze versie komt Igor vrij snel van z'n bochel af, in een zowel ranzige als supergrappige scéne (kijk vooral het interview met de twee heren in de Graham Norton Show, ik kwam niet meer bij van het lachen!). Victor Frankenstein is een vermakelijke film geworden, die het niet al te nauw neemt met het bronmateriaal. Visueel is het allemaal dik in orde, met mooie décors en kostuums. Dat sommige dingen ronduit ongeloofwaardig zijn neem ik voor lief!

3. Krampus (horror/ komedie)



Soms ga ik op de gok naar de bioscoop - meestal pakt het wel oké uit, soms valt het tegen. Krampus valt (jammer genoeg) onder de tweede categorie. Het idee en de visuals maakten me benieuwd, dit is namelijk losjes gebaseerd op de Duitse legende van Krampus, een demonisch geit-achtig wezen die stoute kinderen meeneemt. Gezien mijn liefde voor mythologie en morbide gevoel voor humor werd ik al erg blij van de trailer. Waar het fout ging? Ten eerste, het wordt nooit écht eng en het is ook niet grappig genoeg. De 'monsters' in de film waren wel (onbedoeld) grappig, een soort mix tussen Gremlins en Karbonkel. Die tweede vond ik als kind supereng, maar daar ben ik inmiddels overheen...

4. Star Wars Episode VII - The Force Awakens (science fiction)



Ik ben geen Star Wars fan - sterker nog, eerder deze maand zag ik alle 6 films voor het eerst in zijn geheel. Vooral de nieuwe trilogie, deel 1 t/m 3, waren nogal een zit. Deel 3 ging nog wel, maar ik vond het pas echt leuk bij deel 4, 5 en 6. Gelukkig speelt deel 7 zich af na de gebeurtenissen van 6 dus ging ik met een glimlach naar de bios. En ik kwam er uit met een brede grijns! Wat een leuke film, met een mix van actie, komedie en de nodige verwijzingen naar de oude trilogie. Ik ben heel erg huiverig voor spoilers dus laat ik het hier even bij. ;) Ik denk dat dit ook best te volgen is als je nooit echt Star Wars gekeken hebt. Ik bedoel, wie houdt er nu niet van Chewbacca?!

Je kunt alle 44 films (en wat ik er van vond) hier teruglezen. Ik wens jullie allemaal een heel gelukkig nieuwjaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten