woensdag 26 februari 2014

Black & White

Ik heb ‘iets’ met oude dingen en dan vooral zwart-wit foto’s en films. Hoe de mensen bewegen in die filmpjes en vooral hoe de mensen klonken (oude polygoon journaals, ik kan er zo van genieten), ik kan er helemaal in opgaan. Ik probeer me dan voor te stellen hoe het leven toen was en vooral hoe bijzonder het geweest moest zijn om op de foto te gaan – iets wat nu totaal niet meer voor te stellen is, met onze digitale camera’s en smartphones. Ik weet nog dat ik mijn eerste (analoge) cameraatje kreeg en ik heel hard moest nadenken over welke 24 foto’s ik wilde maken (en dan kwam er per ongeluk zon bij het rolletje, jammer joh).

Je kunt je misschien wel voorstellen hoe ontzettend opgetogen ik was toen ik een paar maanden geleden een mapje vol oude zwart-wit foto’s van mijn oma tegenkwam. Echt, alsof ik een eeuwenoude schat was tegengekomen! Helaas leeft mijn oma al jaren niet meer en mijn moeder kon me niet zo heel veel helpen – ze herkende alleen haar tantes en grootouders, maar die had ik er ook al uitgehaald.
Dit mocht de pret niet drukken, ik kan er uren naar kijken.. vooral de foto’s van mijn oma in haar zustersuniform vind ik geweldig, ze heeft me wel eens verteld over die tijd.

Er zit echt van alles in de map: portretten van mijn bet(over)overgrootouders, kinderfoto’s van mijn oma en oudtantes, vakantiekiekjes.. in mijn hoofd ben ik er allerlei verhaaltjes bij aan het verzinnen ;)


Eén van de weinige foto's waar iets achterop stond: dit is mijn oudtante Jo met haar vader (mijn overgrootvader, dus).


Ik gok dat dit mijn betovergrootouders/tantes/ooms zijn... De vrouw met het witte kapje freaks me out! :P

4 opmerkingen:

  1. Wow die onderste foto is sowieso een beetje vreemd qua belichting ofzo! Zie zo een hoofd van links naar rechts bewegen haha. Oké dat is misschien iets te veel fantastie, maar vind dit ook wel heel awesome!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat kan ook door het scannen komen, en de foto ligt al jaren in een of ander mapje te verkleuren. Maar inderdaad, je fantasie kan er behoorlijk van op hol slaan! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig is dat. Ik duik wel eens heemkunde-archieven in om leuke foto's te zoeken en daar wat informatie bij te zoeken en dat te vertellen. Twee verhalen zijn al gepubliceerd: http://www.tekstijn.nl/2014/02/content-magazine-5/ en http://www.tekstijn.nl/2013/12/kijk-toen-dan-content-magazine-4/ Ben nu ook weer bezig met het verhaal achter oude foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk! Ik kan wel eens aan mijn moeder en ooms vragen of zij weten wat er precies op de foto's stond en het verhaal erachter, als zij het niet weten kan ik er altijd nog een fictie-stuk van maken ;)

    BeantwoordenVerwijderen