zaterdag 23 april 2016

Something completely different... The Tempest

2016 is Shakespeare jaar: het is 400 jaar geleden dat deze bard overleed, en over de hele wereld wordt zijn leven en werk gevierd. En dus ook in Belfast!

Ik ben niet echt een Shakespeare kenner, ik kom niet veel verder dan een vijftal toneelstukken, een handvol sonnetten en (uiteraard) de online Shakespearean insult generator. Als taalliefhebber kan ik het werk van William zéker waarderen, hij heeft zo veel toegevoegd aan de Engelse taal! Er duiken de laatste tijd veel artikelen op over wat hij zoal heeft bijgedragen (zoals deze), je zult er van versteld staan. Ik moest hard lachen om 'swagger'!

Ik heb dus wel eens iets van de beste man gelezen, maar nog nooit live in actie gezien. Om één of andere reden staan toneelstukken niet hoog op mijn prioriteitenlijstje, als ik 'cultureel doe' ga ik eerder naar een dansvoorstelling of een (klassiek) concert.

Dit weekend wordt in Belfast 'The Tempest' opgevoerd, een toneelstuk dat ik eerlijk gezegd niet kende. Het verhaal gaat over Prospero, een magiër die wraak wil nemen op zijn broer en de koning van Napels. Hij is namelijk verbannen naar een desolaat eiland, waar hij woont met zijn dochter Miranda, een man-slave en een geest. Als zijn vijanden schipbreuk lijden is dat de perfecte gelegenheid weer de macht proberen te pakken, en zijn dochter te koppelen aan Ferdinand, de zoon van de koning.


Het stuk werd in het originele Engels opgevoerd, en de moderne toevoegingen maakte het af en toe een heel trippy geheel. Gedurende de 'bruiloft scene' van Miranda en Ferdinand komen er o.a. Ierse dansers, Afrikaanse trommelaars en Indische rituelen voorbij. Ook waren er rappers, beatboxers en een drumfanfare aanwezig. Ik vond het fantastisch, en met vlagen was het ook super hilarisch!

Deze uitvoering van The Tempest is gesponsord door Belfast City Council, vandaar dat alle communities zijn uitgenodigd om mee te werken. Het wordt gehouden in een warenhuis in het Titanic Quarter, en het scheepsbouwverleden werd in de openingsscène heel mooi verbeeld.


Wie weet ga ik later dit jaar nog wel een keer naar een Shakespeare uitvoering... dit is me in ieder geval erg goed bevallen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten