zondag 29 november 2015

Lesgeven in Belfast: bijschaven, ontwerpen en promoten.

Net zoals vorig jaar geef ik weer Nederlandse les hier in Belfast. Mijn uren zijn zelfs uitgebreid: naast de Dutch for Planners (1 uur per week) verzorg ik nu ook de Dutch Level 1 cursus, wat inhoudt dat ik 3 uur per week lesgeef. Er was geen materiaal voor de algemene cursus Nederlands, dus dat ben ik allemaal zelf aan het samenstellen. Best lastig, want wat behandel je zoal tijdens een 10 weken durende introductie in de Nederlandse taal? Ik probeer elke avond een bepaald thema mee te geven, zoals afspraken maken, omschrijvingen geven en praten over je familie en hobby's. Natuurlijk komt er ook een flinke dosis cultuur bij kijken, zoals stroopwafels, fietsen en omgangsvormen. De groep is erg gevarieerd en de motivaties lopen uiteen van nieuwsgierigheid tot het willen communiceren met een Nederlandse partner en zijn of haar familie. Ik probeer zo veel mogelijk Nederland(s) te promoten, de focus ligt op communicatie. Grammatica komt wel bij Level 2, mochten ze zich daarvoor aanmelden. ;) Het semester is trouwens bijna afgelopen: in de week van 7 december zijn de laatste lessen en keert de rust (even) terug. Ik vind het nog steeds erg leuk om te doen en elke week leer ik zelf ook wat nieuws wat betreft het overbrengen van de Nederlandse taal. Het is en blijft een mooie taal! Ik probeerde laatst 'even lekker uitwaaien, gezellig' uit te leggen - dat was nog best lastig. :P

Over promoten gesproken: afgelopen dinsdag werd ik door het Language Centre uitgenodigd deel te nemen aan de Language Taster Session, een 2 uur durende bijeenkomst voor studenten, docenten en overige geïnteresseerden. Mij werd gevraagd een presentatie voor te bereiden, en eventuele vragen te beantwoorden over mijn cursus, Nederland en Nederlands. Heel leuk natuurlijk, maar het verliep niet helemaal zoals gepland. Allereerst waren er maar weinig mensen op komen dagen — ik geloof dat ik 4 mensen aan mijn kraampje heb gehad. Daarnaast deed zowel de beamer als het geluid van de laptop het niet, waardoor mijn multimedia powerpoint presentatie in de soep liep. Improviseren dus! ;)

Het was een leuke bijeenkomst: ik heb aardig wat mensen ontmoet en ook weer bijgekletst met collega-taaldocenten. Ik zit er zelfs aan te denken om in het nieuwe semester (februari) ook een cursusje te gaan volgen. Omdat ik in dienst ben van Queen's University hoef ik maar 20 pond te betalen voor 10 weken (á 2 uur). Geen geld! Ik twijfel nog tussen Zweeds en Italiaans - ik zou graag mijn Duits willen oppoetsen maar die tijden komen me niet uit.


Voor de planologie studenten hoef ik minder voor te bereiden, aangezien ik mijn materialen van vorig jaar kan gebruiken. Her en der voeg ik wat toe / haal ik wat weg, zodat het beter aansluit bij de studenten. Dit jaar heb ik maar liefst 4(!) studenten, waarvan er 2 naar Groningen gaan en 2 naar Amsterdam. Over Amsterdam heb ik nog wel het een en ander liggen, maar de les over Groningen zal ik nog moeten ontwerpen. Ik denk dat die les voornamelijk over het fietsnetwerk zal gaan... gelukkig heb ik wat Groningse contacten.

Afgelopen zomer heb ik trouwens een filmpje gemaakt tijdens een fietstocht door de uiterwaarden bij Bemmel, en dit ga ik zeker gebruiken tijdens mijn les over de projecten in Nijmegen en omgeving. Als het aan mij ligt weten de boys na deze cursus alles over polders, dijken en fietsen! :p