donderdag 3 september 2015

Wervelwind Weekend #2: Londen

Na het prachtige concert van Sufjan Stevens ging ik linea recta naar het vliegveld voor deel 2 van mijn knotsgekke weekend. Mijn vlucht naar Londen ging al om 6.30, en ik vond het niet echt de moeite om voor die paar uurtjes een hostel te zoeken. Ik heb wel eens eerder op het vliegveld 'geslapen', en ook dit keer was ik niet de enige gek die dat deed. ;) Uiteindelijk heb ik ongeveer een uurtje liggen dutten, de tijd ging best snel. De vlucht verliep ook voorspoedig, ik heb het opstijgen niet eens meegekregen. Ik ben blij dat ik in vliegtuigen, bussen en treinen kan slapen!

Ik had online een hostel geboekt, in de buurt van Hyde Park / Notting Hill en met 20% korting. Het komt niet op mijn lijst met beste hostels ooit: de kamer was super klein (11 bedden!), het rook naar zweetvoeten en ik sliep in een soort van bedstee met gordijntjes. Na een korte pitstop was het tijd om de stad in te gaan. Dit was mijn 6e bezoek aan Londen, ik vind het altijd fijn om een beetje rond te lopen. Aangezien ik wat last had van mijn voet trakteerde ik mezelf op een dagkaart voor de Underground, en reisde ik comfortabel richting de eerste stop - Tate Modern. Vanuit het restaurant heb je een prachtig uitzicht op St. Paul's Cathedral en de Millenium Bridge. Na dit culturele uitstapje hobbelde ik verder door de stad, met veel pauzes op bankjes, totdat de man met de hamer langskwam. Na een verfrissende douche en een extreme powernap ging ik nog even richting Camden voor de sfeer, om het vervolgens voor gezien te houden.


De maandag was gelukkig wat energieker. Mijn eerste stop was het Sherlock Holmes Museum, in Baker Street. Het regende de hele dag, dus dan is een museumbezoek altijd een goed idee. Je krijgt in het museum een inkijkje in 19e eeuws Londen, inclusief de verhalen van Sherlock Holmes. Ik vond het erg mooi, maar door de drukte heb ik niet volledig kunnen genieten - de kamers zijn niet heel groot en was een soort van lopende band werk. De museumwinkel was ook erg fijn: mooie aankleding, bijzondere producten en een leuke sfeer. Ze weten het goed te brengen, een aanrader als je in Londen bent!


Na Baker Street was het tijd voor het volgende op de Londen wishlist: Rough Trade Records. Een iconische platenzaak in Oost Londen, eentje waar ik (tot mijn verbazing) nog nooit was geweest. Ik voelde me heel erg hipster toen ik daar met m'n totebag naar binnen stapte om in de bakken met LP's te snuffelen. ;) Wat hebben ze veel zeg! Heerlijk! Ik denk dat ik er minstens 3 uur heb rondgelopen, met 'slechts' 2 plaatjes als score - allebei in de uitverkoop. Voordat ik verder ging richting de volgende platenzaak (jaja) dronk ik nog een LemonAid (mijn favo Haldern drankje) in het hippe Rough Trade cafeetje. Uiteindelijk heb ik deze trip 5 LP's en 2 singletjes gekocht, het valt me eigenlijk nog reuze mee...


Het was een heerlijk middagje struinen, langs de vintage en platenwinkels van Brick Lane. Ook het avondprogramma had een muziek thema: een bezoekje aan één van de vele Londense theaters voor een musical. In de ochtend had ik voor een zacht prijsje een ticket gekocht voor Beautiful, de musical over het leven en de muziek van Carole King. Ik zat he-le-maal bovenin, maar kon het prima zien en horen - en daar draait het om. Het was een heerlijke feel-good musical, en ik hou erg van de tijdloze liedjes van deze Amerikaanse songwriter. Ik weet nu ook wat meer over haar leven. Niet wereldschokkend, maar ze hadden er genoeg komische noten (jaja, pun intended) in gestopt om het boeiend te houden.

Op dinsdag was het dan eindelijk tijd voor de reden waarom ik naar Londen moest: het verlengen van mijn Nederlandse paspoort. Het kan niet in Nederland omdat ik daar niet meer woon, en in Belfast hebben ze de juiste apparatuur niet. Ach, het was een mooie reden voor een lang weekend weg! Binnen 10 minuten was het allemaal geregeld en kon ik lekker door Hyde Park en Kensington Gardens gaan struinen. De ochtend begon stralend, maar na een tijdje kwamen de regenwolken weer om de hoek kijken (zucht) en besloot ik Oxford Street onveilig te maken. Of, eigenlijk: de Disney Store, haha!


De reis terug verliep voorspoedig, wat ben ik toch blij dat ik overal kan slapen als ik dat wil. Het was een knotsgek, maar super leuk lang weekendje weg! Ik vind het heerlijk om af en toe in mijn eentje (en met mijn eendje) op pad te gaan, je beleeft een reis toch heel anders zo. Ik heb deze maand nog twee korte tripjes naar Nederland op de planning staan (vanwege bruiloft en concert) en daarna moet ik wachten tot de kerst. Heb ik genoeg tijd om te sparen voor de volgende reis!












Geen opmerkingen:

Een reactie posten