maandag 21 september 2015

Een dagje naar… Armagh

Nu ik heb besloten dat ik in de zomer van 2016 terug naar Nederland ga, wil ik zo veel mogelijk meepakken van Noord Ierland. Het voordeel van in Belfast wonen is dat je nooit echt ver van een bezienswaardigheid bent, dus ik ga proberen er elk weekend eentje van mijn lijst af te vinken.

First up: Armagh. Deze stad staat bekend om haar link met Saint Patrick, de beschermheilige van Ierland. Het stikt er dan ook van de kerken, en ze hebben maar liefst 2 kathedralen – die allebei St. Patrick’s Cathedral heten. Je kunt er Saint Patrick’s trail volgen, langs allerlei belangrijke religieuze plekken. Het is een uurtje rijden vanaf Belfast, door het glooiende landschap van County Antrim en Armagh.


Toen we in Armagh aankwamen was de toeristeninformatie nog niet open, dus zijn we eerst naar de katholieke St. Patrick’s Cathedral gelopen. De mis was net afgelopen, dus dat was goede timing. ;) De ligging van de kathedraal is best indrukwekkend: op een strak gemaaide heuvel, met mooie trappen. Van binnen was het ook erg imposant, met mix van stijlen (o.a. Byzantijns en Gotisch), mozaïeken en glas-in-lood ramen.




Toen we weer buiten kwamen begon het te regenen, en via een omweg gingen we terug naar de auto om daar onze lunch te eten (met uizicht op de Mall, een groot veld in het centrum). Aangezien de regen niet ophield gingen we met paraplu richting de VVV voor wat extra informatie en tips. Dat viel wat tegen: de vrouw vertelde ons dat veel dingen dicht zijn op zondag, zelfs de winkels waren niet open (met uitzondering van de supermarkt waar we wat lokale ciders hebben gekocht).

De andere St. Patrick’s Cathedral (Church of Ireland) was wel open, van binnen een stuk minder indrukwekkend dan de katholieke versie aan de overkant. De tuinen vond ik hier wel erg leuk, jammer dat ze niet allemaal toegankelijk waren. Ondertussen was ik wel een beetje klaar met de regen, dus na deze stop gingen we weer richting Belfast.



Ik heb genoeg ideeën voor een potentieel volgend bezoek aan Armagh, zoals de oudste openbare bibliotheek van Noord Ierland en het county museum. Vandaag verpestte de regen het een beetje, en blijkbaar moet je niet naar Armagh op een zondag. ;) Maar het was wel gezellig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten