dinsdag 15 september 2015

Cinema Challenge (8)

Augustus is echt voorbij gevlogen - vooral vanwege mijn tripjes aan het begin en eind van de maand. Ik heb toch nog 3 films in de bioscoop kunnen zien. :)

1) Elser / 13 minutes (drama/ WO II)

Af en toe ga ik naar een Meetup om mijn Duits te oefenen, en in Augustus was er een film-meetup in Queen's Film Theatre (het filmhuis). De film was (uiteraard) in het Duits, en het was (uiteraard?) een bijzonder deprimerende film. Het meerendeel van de Duitse films die ik tot nu toe heb gezien gaan over de Tweede Wereldoorlog, en dat is geen lichte kost. Elser (13 minutes in de UK) gaat over de man die een aanslag beraamde op Hitler. (De bom ging 13 minuten te laat af). Je volgt zijn leven, (gebrek aan) politiek engagement, de vervolging, martelgang etc. Het is prachtig in beeld gebracht, enorm traag ook - waardoor het allemaal nog heftiger binnenkomt. Na afloop was de hele Meetup-groep van slag...



2) Inside Out (animatie)

Gauw naar iets vrolijkers: Inside Out. Ik had geen idee wat ik precies kon verwachten van de nieuwe Disney/ Pixar, maar ik vond 'm SUPER LEUK. Het uitgangspunt is lekker origineel: je emoties worden bestuurd door kleine poppetjes in je hoofd. En natuurlijk gaat het fout als kinderen richting de puberteit gaan. Inside Out is grappig, ontroerend en hilarisch. Mijn favoriete karakters zijn Sadness en Disgust, van Joy werd ik op een gegeven moment een beetje kriebelig. Te blije mensen hebben hetzelfde effect op mij, dus dat verbaast me niets. ;)



3) Absolutely Anything (komedie / sciencefiction)

Dit was een last-minute besluit, en wat voor één! Even een kleine toelichting: Absolutely Anything is de laatste film waar Robin Williams aan meewerkte voordat hij overleed. Hij verzorgt een stemrol (die van Dennis the Dog) in een heerlijk maffe en met vlagen knotsgekke film. De mannen van Monty Python waren hierbij betrokken (en hebben ook een kleine rol als aliens, hilarisch!) dus dan weet je wel dat het goed zit. Het verhaal: Simon Pegg (ja, daar heb je 'm weer!) krijgt van de een op de andere dag de gave om alles wat hij wenst, werkelijkheid te laten worden. De Monty Python aliens willen namelijk testen of de mensheid het verdient om in leven te blijven. Maar Simon Pegg verknalt het (natuurlijk) behoorlijk, met grote hilariteit als gevolg.

Ik kan iedereen Absolutely Anything aanraden, zeker als je van typisch Britse humor houdt (het speelt zich ook nog eens af in Londen, wat wil je nog meer). En blijf vooral ook zitten tijdens de aftiteling: je ziet nog een paar clipjes van Robin Williams, in actie. Wat een briljant (stem) acteur was dat toch, hij wordt gemist!



2 opmerkingen:

  1. Elser lijkt mij wel een bijzondere film. Ik ben ook nog steeds niet helemaal bekomen van Schindler's List, die ik vorige week keek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pfoe, ook zware kost inderdaad - prachtig. Absolutely Anything is een aanrader als je daarna weer wat wil opvrolijken ;)

      Verwijderen